Friday, January 13, 2012

Ulang tahun perkahwinan yang tidak diraikan

30 Disember 2011 adalah hari ulang tahun perkahwinan saya dan isteri saya, Maimunah yang ke-47. Alangkah berbahagianya kami kalau hari ulang tahun perkahwinan kami ini diraikan bersama-sama anak, menantu dan cucu.

Akan tetapi, sejak kami berkahwin pada tahun 1964, kami tidak pernah mengadakan apa-apa sambutan sempena ulang tahun perkahwinan kami. Dengan itu, anak-anak kami pun agaknya tidak menyedari pentingnya hari ulang tahun perkahwinan kami disambut dan diraikan.

Menjelang ulang tahun perkahwinan kami yang ke-40, tujuh tahun yang lalu, pernah terlintas di fikiran saya untuk menyambut hari ulang tahun kami itu bila sampai masanya. Akan tetapi, entah bagaimana, bila sampai masanya saya terlupa pula.

Kini hari ulang tahun perkahwinan kami yang ke-47 sudah pun berlalu. Saya pun tidak tahu sama ada anak dan menantu saya menyedarinya atau tidak.

Bagaimanapun, syukur alhamdulillah, Tuhan telah memanjangkan jodoh kami, mudah-mudahan hingga ke akhir hayat.

No comments:

Post a Comment