Friday, January 20, 2012

Majlis perkahwinan: dari rumah ke dewan

Beberapa tahun yang lalu, ketika mengadakan majlis perkahwinan untuk anak-anak saya, saya mengadakannya di rumah sahaja. Saya tidak terfikir untuk mengadakannya di hotel atau di dewan-dewan tertentu.

Bagaimanapun, selepas itu semakin berkurangan jiran-jiran saya yang mengadakan majlis perkahwinan anak-anak mereka di rumah mereka. Kebanyakannya mengadakannya di dewan-dewan tertentu di UKM dan Putrajaya, di samping ada juga di restoran besar, seperti Restoran Sri Melayu, di Kuala Lumpur.

Seorang profesor terkenal pula mengadakan majlis jamuan untuk saudara mara dan "orang biasa" di rumahnya, tetapi mengadakan satu lagi majlis jamuan untuk jemputan istimewa, untuk Tan Sri, datuk-datuk dan orang besar, di satu dewan besar dan terkenal di Kuala Lumpur.

Ini barangkali satu perubahan yang biasa, seiring dengan perubahan status dan gaya hidup orang-orang yang telah bermobiliti ke kelas menengah tengah dan kelas menengah atas.

Bagaimanapun, pada hujung bulan ini dan awal bulan hadapan ada dua orang jiran saya yang akan mengadakan majlis perkahwinan anak mereka di rumah saja, walaupun salah seorang daripada mereka adalah seorang pengarah di sebuah jabatan kerajaan. Dia barangkali seorang yang bersikap sederhana.

Dengan itu, bolehlah saya pergi ke majlis perkahwinan yang berkenaan dengan berjalan kaki saja, kerana rumah mereka pun tidak jauh dari rumah saya.

No comments:

Post a Comment