Wednesday, January 18, 2012

Budak nakal dihantar ke sekolah tahfiz

Selepas bersekolah rendah selama 6 tahun, tidak semua murid sekolah di negara ini pandai membaca dan menulis dengan baik. Di samping itu, ada juga yang merupakan anak-anak yang nakal.

Maka apakah yang akan dilakukan oleh ibu bapa yang mempunyai anak yang demikian?

Sebahagian ibu bapa menghantar anak mereka yang demikian ke sekolah tahfiz. Dengan itu, anak mereka belajar di sekolah tahfiz sepenuh masa dan tidak melanjutkan pelajaran ke tingkatan satu.

Demikianlah sebuah sekolah tahfiz di Kajang baru-baru ini menerima beberapa orang murid yang demikian. Tidak dijangka pihak pengurusan sekolah tahfiz itu akan menghadapi masalah.

Kalau lembab atau tidak berapa pandai, boleh juga diajar membaca Quran secara perlahan-perlahan. Akan tetapi, ada juga di antara mereka yang merupakan budak yang nakal.

Misalnya, ada yang mandi berkubang dalam kolah surau, tempat orang mengambil wuduk. Ada juga yang pagi-pagi pergi memancing ikan di sungai berdekatan, sedangkan sungai itu dalam dan merbahaya.

Jadi apakah yang patut dilakukan?

Nampaknya terpaksalah pihak pengurusan tahfiz berkenaan menguruskan murid yang demikian dengan penuh kesabaran dan bijaksana.

No comments:

Post a Comment