Tuesday, January 24, 2012

Golongan kiri bukan pejuang kemerdekaan?

Meskipun tidak mengejutkan, tetapi agak terasa aneh juga apabila Prof.Khoo Kay Kim, seorang profesor sejarah yang terkenal dari Universiti Malaya menyatakan baru-baru ini bahawa golongan kiri bukan pejuang kemerdekaan.

Kebetulan beberapa tahun yang lalu saya ada menulis buku yang menghuraikan peranan golongan kiri Melayu dalam perjuangan kemerdekaan. Adakah apa yang saya tulis itu salah?

Bagaimanapun, pendapat Prof.Khoo Kay Kim telah disanggah oleh Dr. S.Husin Ali, seorang mantan profesor, juga dari Universiti Malaya. Dan dari ulasan-ulasan terhadap tulisan S. Husin Ali dalam Malaysiakini saya dapati kebanyakan daripada penulisnya bersetuju dengan pendapat Dr. S. Husin Ali.

Saya rasa memang sudah merupakan fakta sejarah yang tidak dapat dimungkiri lagi bahawa golongan kiri adalah termasuk dalam golongan yang memperjuangkan kemerdekaan.

Tokoh-tokoh gerakan kiri seperti Ibrahim Yaakob, Ishak Haji Muhammad, Mustapha Hussin dan Ahmad Boestamam sudah berjuang melalui Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan pada tahun 1938, jauh lebih awal daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang baru ditubuhkan pada tahun 1946.

Perjuangan KMM kemudian dilanjutkan oleh Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang ditubuhkan pada tahun 1945. Antara tokohnya yang terpenting ialah Mokhtarudin Laso dan Dr.Burhanuddin, selain Ishak Haji Muhammad dan Ahmad Boestamam.

PKMM dan parti kiri Melayu yang lain, seperti API, AWAS, BATAS dan GERAM yang bergabung sebagai PUTERA, kemudian bergabung pula dengan gabungan parti kiri bukan Melayu (PCMJA) untuk membentuk gabungan yang lebih besar yang dinamakan AMCJA pada tahun 1947.

AMCJA pernah membentuk Perlembagaan Rakyat yang tidak diterima oleh kerajaan penjajah Inggeris dan melancarkan Hartal.

Adakah golongan kiri bukan pejuang kemerdekaan?

No comments:

Post a Comment