Friday, January 6, 2012

Taman Bangi, tempat Dr. Haron Din mengubat orang

Nama Taman Bangi kadang-kadang mengelirukan. Ada yang menyangka taman ini terletak di Bangi atau di Bandar Baru Bangi. Sebenarnya taman ini terletak di Kajang, kira-kira 2 km dari bandar Kajang. Ia terletak di Jalan Reko, iaitu jalan sepanjang 10 km yang menghubungkan bandar Kajang dengan UKM.

Taman Bangi adalah sebuah taman kecil. Ia hanya mengandungi 48 buah rumah: 24 buah rumah kembar-dua (Semi-D) di bahagian hadapan, dan 24 buah rumah teres dua tingkat di bahagian belakangnya.

Taman ini siap dibina dan mula diduduki pada tahun 1978 dan merupakan sebuah taman lama di pekan Kajang. Kira-kira dua pertiga penduduk asalnya ialah orang Melayu.

Oleh kerana pembinaan taman ini hampir serentak dengan pembukaan UKM di Bandar Baru Bangi yang hanya kira-kira 8 km dari taman ini, maka pada mulanya kebanyakan penduduk taman ini terdiri daripada pensyarah UKM. Dua orang bekas pensyarah UKM yang pernah tinggal di taman ialah Tan Sri Prof.Kamal Hassan dan Dato' Dr.Haron Din.

Ketika itu Dr. Haron Din sudah mula mengubat pesakit mengikut kaedah rawatan Islam. Orang yang berubat dengan beliau ramai sekali. Maka sehingga beliau berpindah ke Bandar Baru Bangi pada tahun 1983, taman ini telah menjadi tumpuan orang-orang yang hendak berubat dengan Dr.Haron Din.

Bagaimanapun, mulai akhir tahun 1980-an sebahagian pensyarah UKM yang merupakan penduduk asal taman ini telah berpindah ke tempat lain. Mereka umumnya telah ada tanah di tempat lain. Jadi kini mereka umumnya tinggal di rumah banglo yang mereka bina di atas tanah tersebut.

Setelah lebih 20 tahun berlalu, penduduk Melayu di taman ini hanya tinggal kira-kira 20 orang, termasuk orang yang baru datang menyewa di taman ini. Sebahagian penduduk asal, yang tidak berpindah, telah meninggal dunia.

Penduduk yang tinggal kebanyakannya adalah orang tua, termasuk saya yang telah bersara dari UKM pada tahun 2003. Jiran sebelah rumah saya ialah Tuan Haji Wan Ab.Rahman bin Ab.Latif, bekas pensyarah sains politik UKM. Seorang lagi jiran saya, yang sama-sama tinggal di rumah teres dua tingkat ialah Dato' Ahmad Sofian, seorang pegawai tinggi polis yang kini bertugas di Sarawak, tetapi sering pulang ke sini, kerana isteri dan anaknya menetap di taman ini.

No comments:

Post a Comment