Sunday, January 22, 2012

Pengiktirafan kepada orang Mandailing dan Sutan Puasa

Selangor adalah sebuah negeri yang kebanyakan penduduk bumiputeranya berasal dari Indonesia. Merekalah yang membuka dan memajukan negeri ini selewat-lewatnya sejak abad ke-18 yang lalu.

Antara pendatang dari Indonesia yang terawal datang ke Selangor ialah orang-orang Mandailing dari pulau Sumatera. Mereka berasal dari orang-orang Batak yang telah memeluk agama Islam.

Satu kumpulan orang-orang Mandailing ini diketuai oleh Sutan Puasa dan membuat penempatan di kawasan Ampang ketika Kuala Lumpur belum diteroka oleh orang lain. Dengan itu, Sutan Puasa boleh dianggap sebagai salah seorang, kalaupun bukan satu-satunya orang yang membuka Kuala Lumpur.

Akan tetapi, peranan Sutan Puasa ini seolah-olah tidak diiktiraf, kerana dalam buku-buku sejarah orang yang dianggap sebagai pembuka Kuala Lumpur ialah Raja Abdullah, seorang keturunan Bugis.

Memang dalam buku sejarah Selangor, peranan orang Bugis selalu ditonjolkan dan diberi keutamaan. Sebaliknya peranan pendatang awal yang lain, termasuk peranan orang Mandailing seolah-olah dianggap tidak penting dan ingin dilupakan begitu saja.

Saya kira sejarah Selangor yang terlalu membesar-besarkan peranan orang Bugis dan kurang mengiktiraf peranan suku-suku lain ini patut diluruskan kembali.

Selangor bukan dibangun oleh orang Bugis saja, tetapi juga oleh pendatang dari Indonesia yang lain, seperti orang Mandailing, Minangkabau, Jawa, Banjar dan lain-lain.

Oleh itu, sekiranya kita ingin memberi pengiktirafan kepada peranan orang Mandailing dan Sutan Puasa dalam pembukaan Kuala Lumpur, saya kira salah satu dari dua jalan utama di Kuala Lumpur, iaitu Jalan Ampang dan Jalan Gombak, patut ditukar kepada Jalan Sutan Puasa, kerana Sutan Puasa ialah orang yang membuka Ampang, dan kemudian pernah tinggal dan membangun Gombak beberapa tahun kemudian.

No comments:

Post a Comment