Thursday, January 12, 2012

Mengenang Almarhum Prof. H.M.Dahlan

Lima tahun yang lalu, pada 27 Oktober 2007, empat tahun selepas saya meninggalkan UKM pada tahun 2003, di UKM telah diadakan satu kolokium sehari kerana memperingati satu dasawarsa kepergian Almarhum Prof.H.M. Dahlan.

Kalau saya tahu tentu saya ingin hadir dan turut menyumbangkan kertas kerja dalam kolokium itu, kerana saya adalah orang pertama di UKM yang menulis tesis Sarjana Sastera di bawah bimbingan beliau (bersama-sama dengan Profesor Hairi Abdullah) pada tahun 1976-78, dan sayalah juga yang mengambilalih dua kursus utama beliau di Jabatan Antrapologi dan Sosiologi, Pengajian Kaum Tani dan Kaum Tani dan Komunikasi apabila beliau berpindah ke Fakulti Sains Pembangunan pada pertengahan tahun 1980-an.

Saya pernah mempunyai hubungan yang rapat dengan beliau dan tentunya banyak yang boleh saya perkatakan tentang beliau dan untuk mengenang beliau dalam kolokium itu.

Malangnya tidak ada sesiapa yang memberitahu saya tentang kolokium itu, mungkin kerana tidak ada yang ingat saya ialah pelajar siswazah pertama Profesor H.M. Dahlan, dan mungkin juga saya telah dilupakan setelah menjadi orang pencen!

Kini, setelah lima tahun berlalu, terbitlah buku yang berasal dari kertas kerja kolokium itu dengan tajuk Warisan Wacana Pembangunan: Kumpulan Esei Kenang-Kenangan H.M Dahlan.

Penerbitan buku ini rasanya lewat sekali, 15 tahun setelah Prof. H.M Dahlan berpulang kerahmatullah. Tapi tentunya baiklah ada daripada tidak ada.

Mudah-mudahan di UKM penerbitan buku ini akan memulakan satu tradisi yang biasa dilakukan di universiti lain, iaitu menerbitkan buku untuk memperingati mana-mana profesor yang akan atau telah bersara.

No comments:

Post a Comment