Saturday, January 7, 2012

Penduduk Bandar Baru Bangi tidak akan mati?

Sebuah taman perumahan yang kecil atau sederhana barangkali tidak memerlukan tanah perkuburan yang tersendiri. Akan tetapi, bagaimana dengan sebuah bandar baru yang besar seperti Bandar Baru Bangi (BBB)?

BBB yang mula-mula wujud sebagai kawasan kediaman dan kawasan kilang, kini telah mempunyai infrastruktur yang lengkap -- dari masjid, sekolah, bank, balai polis, balai bomba, padang golf, hotel, pasar raya, stadium, pusat perubatan dan pusat kesihatan, hinggalah kepada pusat komersal yang banyak dan pelbagai.

Akan tetapi, walaupun BBB sudah berusia kira-kira empat dekad, dan sudah mempunyai infrastruktur yang begitu lengkap, ia masih belum mempunyai tanah perkuburannya sendiri, sedangkan kawasan tanah di bandar itu sudah hampir penuh.

Rupanya dalam perancangan dan pembinaan bandar itu, tanah perkuburan langsung tidak diambil kira dan tidak dipentingkan. Agaknya tidak pernah difikirkan bahawa semua penduduk BBB pada akhirnya akan mati dan memerlukan tanah perkuburannya sendiri.

Bilakah para perancang bandar kita akan memikirkan pentingnya tanah perkuburan ini apabila mereka merancangkan pembinaan bandar baru yang besar seperti BBB?

No comments:

Post a Comment