Wednesday, July 31, 2013

Membaca buku Hamka, Kenang-Kenangan Hidup

Pada tahun 1950-an dahulu, ketika saya mula membaca buku-buku Indonesia, pembacaan saya lebih tertumpu kepada buku-buku novel, cerpen, sajak dan esei. Saya tidak begitu berminat membaca buku-buku biografi dan autobiografi, walaupun saya ada juga membelinya sebuah dua. Oleh itu, buku autobiogrfi Hamka, Kenang-Kenangan Hidup, yang diterbitkan dalam empat jilid, telah saya abaikan begitu saja. Pada tahun 2009, buku Hamka, Kenang-Kenangan Hidup itu telah diterbitkan oleh Pustaka Dini, Kuala Lumpur dalam satu jilid tebal, iaitu setebal 700 halaman, dan saya telah membelinya. Bagaimanapun, buku itu tidaklah saya baca secara keseluruhannya dengan serta merta . Hanya dalam bulan Julai 2013 ini saya cuba membaca buku tebal itu dari mula sampai akhir. Rupanya buku Hamka yang berkenaan memang sangat menarik. Saya telah baca Bahagian Pertama, tentang pengalaman beliau masa kecil, Bahagian Dua tentang pengalaman beliau sebagai pendakwah dan pengarang, dan Bahagian Tiga tentang pengalaman beliau pada masa Jepun. Sekarang saya sekarang membaca Bahagian Empat, iaitu tentang pengalaman beliau pada zaman kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment