Sunday, July 21, 2013

Sudut Perpustakaan di Surau At-Taqwa, Seri Langat, Kajang

Tidak semua masjid mempunyai perpustakaan, apalagi surau. Akan tetapi tidak demikian Surau At-Taqwa di Taman Seri Langat, Hulu Langat yang terletak kira-kira 2km setengah dari bandar Kajang.

Surau Al-Taqwa dibina lebih   daripada 20 tahun yang lalu dengan  wang  derma daripada orang ramai. Ia telah dibesarkan  dan dibaiki beberapa kali  dengan wang derma daripada orang ramai juga.

Surau ini mungkin salah satu atau satu-satunya  surau di daerah Hulu Langat yang  masih merupakan surau kayu; bukan surau batu.

Surau ini boleh menampung sehingga 100 orang jemaah untuk sembahyang berjemaah lima waktu, sembahyang tarawih dan sembahyang sunat Aidilfitri dan Aidiladha, walaupun orang yang bersembahyang berjemaah pada waktu maghrib dan isya biasanya  hanya di sekitar  10 hingga 15 orang (tidak termasuk pelajar tahfiz yang berada di bawah pentadbiran jawatankuasa surau ini).

Dengan inisiatif Pengerusi surau ini, En.Kusni satu kumpulan buku-buku  agama telah di letakkan di surau ini, yang boleh dianggap sebagai sudut perpustakaan di surau ini beberapa tahun yang lalu.Hampir semua buku itu adalah buku En.Kusni  sendiri.

Sekarang buku itu telah dikurangkan, mungkin disimpan oleh En.Kusni di perpustakaannya sendiri. Akan tetapi, beberapa jilid Tafsir Quran oleh Hamka masih ada, begitu juga beberapa buah buku tebal penerbitan Jemaah Tablig, di samping kumpulan Quran, Yasin dan buku-buku lain.

Buku-buku Jemaah Tablig itu biasanya dibaca pada bahagian-bahagian tertentu selepas sembahyang Isya, sebagai tazkirah ringkas.

Jemaah surau yang datang awal sebelum sembahyang  Magrib atau Isya  tentunya boleh memanfaatkan sudut perpusatakaan  ini dengan membaca mana-mana buku tersebut.

No comments:

Post a Comment