Thursday, July 25, 2013

Hutan tebal di depan rumah

Taman Bangi yang terletak di Jalan Reko ialah salah sebuah taman perumahan yang  terawal dibina  berhampiran dengan pekan Kajang. Walaupun namanya Taman Bangi, taman ini lebih dekat dengan pekan Kajang daripada Bandar Baru Bangi atau kampung Bangi lama. Ia diberi nama Taman Bangi mungkin mengambil sempena nama Bandar Baru Bangi yang dibuka kira-kira serentak dengan pembukaan taman ini.

Taman yang mula diduduki pada tahun 1978 ini mengandungi 24 buah rumah kembar dua (Semi-D) dan rumah teres dua tingkat. Pada  mulanya kira-kira dua pertiga daripada penduduk taman ini ialah orang Melayu dan kebanyakannya pensyarah UKM Bangi yang baru dibuka pada masa itu.

Akan tetapi, kini sebahagian besar penduduk taman ini telah berpindah ke tempat lain, umumnya membuat banglo besar di atas tanah mereka sendiri, ataupun telah meninggal dunia. Jadi kini penduduk Melayu hanya tinggal  kira-kira satu pertiga, manakala dua pertiga lagi ialah penduduk bukan Melayu.

Saya membeli  rumah teres dua tingkat  di taman ini dari pemilik asalnya Dr. Haron Din,  pensyarah UKM, tokoh perubatan Islam dan pendakwah yang terkenal, dan berpindah  ke taman ini pada tahun 1983. Sebelum itu saya tinggal di Taman Hew Thai, Semenyih, yang salah seorang jiran saya ialah Dr.Sidek Fadzil,  yang ketika itu juga pensyarah UKM.

Ketika saya mula-mula  berpindah ke Taman Bangi ini, di  seberang jalan  yang berhadapan dengan rumah saya masih ada hutan tebal yang banyak mengandungi pokok-pokok besar. Ada juga pokok rotan di celah-celah pokok besar itu. Hutan tebal itu terletak  di lot tanah yang dikatakan dipunyai oleh seorang ceti yang sudah balik ke India. Jadi tanah itu terbiar selama berpuluh tahun sehingga menjadi hutan tebal.

Di hutan itu ada kera yang bergayutan dari pokok ke pokok dan ada juga burung wak-wak yang sering berbunyi pada waktu malam. Tetapi tidak ada sesiapa  yang  berusaha untuk menangkap burung  wak-wak itu, dan tidak sesiapa  juga yang mengganggu monyet-monyet  itu, yang menjadikan hutan itu sebagai tempat tinggalnya.

Hutan itu terus wujud lebih 10 tahun selama saya tinggal di Taman Bangi. Saya tidak merasa terganggu  dengan kewujudan hutan itu, malah merasa senang melihat  pemandangan yang menghijau, melihat monyet  dan sekali-kali melihat burung wak-wak yang berjalan keluar di pinggir hutan itu.

Akan tetapi sekarang hutan itu sudah tidak ada lagi. Ia dibersihkan beberapa tahun lalu. Di bahagian belakangnya yang betul-betul  berada di hadapan rumah saya telah dibina sebuah kilang yang agak besar dan panjang. Di bahagan tengahnya pula, arah ke Jalan Reko, telah dibina sebuah  gereja dan asrama pelajar  yang dibina oleh sebuah badan Kristian dari luar negeri.

Jadi saya apabila saya  membuka pintu dan tingkap rumah saya pada waktu pagi , yang akan kelihatan ialah sebuah kilang yang agak panjang.Kilang itu tidak mempunyai pekerja yang ramai,  dan ada kalanya kelihatan sibuk memunggah barang-barang  ke dalam kontena. Akan tetapi,  saya dan jiran-jiran itu tidak tahu kilang itu kilang apa. Kami tidak pernah berkomunikasi dengan pekerja kilang itu, kecuali dengan seorang jaga di kilang itu, yang sering  menegur saya  jika saya berjalan berhampiran dengan kilang itu. Memang aneh, tapi itulah kenyataannya.



No comments:

Post a Comment