Friday, July 19, 2013

Za'ba 1927: antifeudal, tapi propenjajah?

Pada awal tahun 1985 saya membeli buku Pendita Za'ba Dalam Kenangan tulisan Abdullah Hussain dan Khalid Hussain yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 1974. Entah mengapa, setelah saya baca beberapa halaman, saya tidak meneruskan membaca buku tersebut. Buku tersebut saya simpan saja selama 28 tahun.

Baru-baru ini saya terlihat buku tersebut di rak buku saya dan timbul minat untuk membacanya. Jadi buku tersebut  saya baca sampai habis.

Saya dapati Riwayat Hidup Za'ba yang dimuatkan dalam Bab 2 buku tersebut sangat menarik. Tapi saya tidak tahu mengapa bab yang begitu panjang, dari halaman 16 hingga 184, langsung tidak mempunyai tajuk kecil!

Tujuh artikel penting Za'ba, empat dalam bahasa Melayu dan tiga dalam bahasa Inggeris,  isinya juga sangat menarik.  Tapi bahasa Melayu lama yang digunakan oleh Za'ba  pada tahun 1927 memang tidak menarik. Begitu rupanya bahasa Melayu lama, yang sudah sangat berbeza dengan bahasa Melayu moden, yang digunakan oleh penulis semasa.

Jika bahasa Za'ba dibandingkan dengan bahasa Hamka, tentulah bahasa Hamka yang mudah dan jernih lebih menarik.

Tentang empat artikel penting Za'ba dalam bahasa Melayu, pemikiraan Za'ba  dalam artikel itu sebahagiannya masih relevan dengan kehidupan orang Melayu masa kini. Za'ba sangat menekankan supaya orang Melayu bergantung kepada  diri sendiri  (berdikari) dan tidak bergantung kepada kerajaan atau orang lain, kalau mahu maju. Orang Melayu disarankannya  supaya bekerja  sama dengan menubuhkan  badan atau organisasi sukarela yang boleh mengumpul wang untuk membantu anak-anak  Melayu belajar setinggi-tingginya. Bagi Za'ba  orang Melayu bukan saja miskin dari segi wang, tapi juga miskin dari segi pengetahuan dan perangai yang  baik. Jadi ketiga-tiga aspek kemiskinan itu mesti diatasi sekali gus.

Dengan membaca artikel Za'ba itu, saya mendapat kesan bahawa  dalam beberapa aspek yang penting,  pemikiran Za'ba agak mirip dengan  pemikiran Munshi Abdullah.  Khususnya Za'ba menganggap sikap dan perangai buruk orang Melayu yang pemalas dan tidak progresif adalah berpunca dari pengalaman mereka hidup beratus tahun di bawah sistem feudal yang menindas rakyat biasa.Sikap dan perangai buruk yang telah terbina dalam masa beratus  tahun itu  memang sukar  untuk diubah.

Bagaimanapun, satu perkara yang menarik juga,  walaupun tidak dihuraikannya dengan panjang lebar, seperti Munshi Abdullah, pada tahun 1927, ketika  dia menulis artikelnya itu, Za'ba adalah seorang yang probarat dan propenjajah. Hal ini  tentu tidak menghairankan, kerana pada tahun 1920-an itu orang Melayu belum ada  hasrat dan semangat untuk merdeka. Mereka masih menganggap orang Inggeris sebagai penaung, yang dengan undang-undang dan peraturan baru  yang dibawanya, telah  membawa kestabilan, kemajuan dan  kemakmuraan kepada negeri-negeri Melayu. Jadi pada tahun 1927 itu Za'ba juga dipengaruhi oleh pemikiran umum pada masa itu.

Hanya pada tahun 1946, apabila Inggeris menubuhkan Malayan Union, Za'ba  dipengaruhi  pula oleh keadaan  dan suasana  anti-Inggeris pada masa itu, walaupun belum pasti sudah ada hasrat untuk merdeka atau belum. Jadi Za'ba turut mempelopori penubuhan UMNO yang mempelopori penentangan terhadap  gagasan  Malayan Union pada peringkat awalnya.

No comments:

Post a Comment