Thursday, July 18, 2013

Pekan Rekoh yang sudah lenyap

Jika kita bertolak dari Kajang menuju UKM, sebelum sampai ke UKM, kita akan berjumpa satu anak sungai kecil bernama Sungai Rekoh. Saya rasa itu sajalah nama Rekoh yang masih tinggal, dan itu bukti bahawa pada satu  masa dahulu di tempat itu dan  berhampiran dengannya ada tempat bernama Rekoh.

Mengikut laporan Swettenham yang membuat lawatan ke  tempat itu pada  tahun 1875, pada masa itu Rekoh mempunyai penduduk tidak lebih daripada seratus orang yang terdiri daripada orang Melayu, Bugis, Cina dan Korinci. Mereka berada di bawah seorang ketua  kampung Bugis (orang Bugis)  yang dilantik oleh pembesar Sungai Ujong. Bagaimanapun, ketua kampung itu mungkin tidak disukai oleh penduduk tempat itu. Dia kemudian berpindah ke Singapura.

Mengikut laporan Swettenham seterusnya, "  The village 'had the appearance of having been once a very prosperous place. There  are plenty of  substantial shops  and houses built of plank and mud, as good native houses as I have seen anywhere, the Sungai Ujong style but better than houses there...a first Bazaar for houses that ia badly off for water.'

Sebelum itu, dikatakan ada orang Amerika yang telah membuka lombong bijih di Sungai Tangkas yang letaknya tidak jauh dari Rekoh dengan pengikutnya kira-kira 60 orang  Orang Hitam. Akan tetapi  mereka telah diserang oleh penduduk tempatan. Tiga orang orang Amerika dan  setengah dozen buruh telah dibunuh dan  rumah mereka telah dibakar. Pelombong yang lain berpindah untuk  sementara ke Bagan Terendah, sebelum meneruskan usaha melombong di Kuala Langat.

Pada November 1882  pusat utama di Hulu Langat  ialah Rekoh yang mempunyai  empat buah kedai Cina dan 20 kedai Melayu, dan Kajang  dengan 3 atau 4 buah kedai Cina dan 30 buah kedai Melayu. Kira-kira 900 orang pula  bekerja di lombong bijih berhampiran Rekoh (mungkin di kampung Sungai Tangkas yang masih wujud pada masa kini).

Bagaimanapun selepas itu, Kajang lebih diberi perhatian dan dijadikan pusat pentadbiran daerah. Sekolah Inggeris dan Melayu dibina di Kajang, bukan di Rekoh. Begitu juga hospital dan pejabat-pejabat kerajaan yang lain.

Rekoh akhirnya mengalami kemerosotan dan "lenyap". Sekarang tidak ada lagi pekan Rekoh, dan mungkin banyak orang yang tidak tahu bahawa pada satu masa dahulu ada pekan(?) bernama Rekoh.

No comments:

Post a Comment