Tuesday, July 16, 2013

Tahlil panjang di surau Seri Langat, Kajang.

Sejak 9/7/2013 yang lalu saya dan isteri bersembahyang tarawih pada tiap-tiap malam di surau Taman Seri Langat, Kajang, iaitu surau yang paling hampir dengan rumah kami. Kecuali pada malam Isnin kami bersembahyang tarawih bersama anak, menantu dan cucu yang datang berkumpul di rumah kami.

Jemaah yang bersembahyang tarawih di surau Seri Langat ini tidak ramai; hanya antara 40 hingga 50 orang sahaja. 14 orang daripadanya ialah pelajar tahfiz yang berada di bawah pentadbiran surau ini. Selain   daripada itu terdapat kira-kira 10 orang India/Bangla dan Indonesia.

Pada  kali ini imam  tetap ialah dua orang pelajar tahfiz yang berkenaan. Bacaannya boleh tahan. Ayat yang dibaca pun tidak panjang berjela-jela, walaupun mereka pelajar tahfiz.

Seperti pada tahun-tahun sebelumnya, kami melaksanakan sembahyang tarawih lapan rakaat dengan sembahyang witir tiga rakaat. Tidak ada tazkirah selepas sembahyang tarawih. Jadi boleh selesai pada pukul 10.00.

Bagaimanapun, selepas  semmbayang witir, ada tahlil. Tapi kira-kira separuh atau lebih separuh daripada jemaah pulang selepas sembahyang witir. Mereka tidak mahu menunggu tahlil yang panjang berjela-jela.

Jika menunggu tahlil  kami kena pulang pada  pukul 10.30  atau lebih. Nampaknya banyak yang tidak mahu.

Tidakkah tahlil itu boleh diringkaskan?

No comments:

Post a Comment