Saturday, July 27, 2013

Mengapa saya dibinkan dengan Lamry dan bukan Ramli?

Barangkali selain daripada nama ayah saya yanag  ditulis sebagai Lamry dalam surat beranak saya, hampir tidak ada atau sangat sedikit orang lain yang bernama Lamri. Saya teringat satu masa dahulu ada seorang pegawai tinggai kerajaan di Sabah bernama Lamri. Baru-baru ini saya bertemu dengan  seorang teman wanita di facebook  yang nama bapanya bernama Lamri (Suhada binti Lamri). Itu sahaja nama orang bernama Lamri yang saya temui.

Bagaimanapun, nama bapa sebenarnya ialah Ramli, dan adik-adik saya semuanya  dibinkan dengan "Ramli"; hanya saya seorang  yang  dibinkan dengan   Lamry (Tak tahu mengapa ejaannya Lamry dan bukan Lamri).

Saya dibinkan dengan Lamry dan bukan Ramli, mungkin kerana masa melaporkan kelahiran saya dahulu, bapa saya memberitahu pegawai polis  yang mencatatkan laporan itu bahawa namanya ialah Lamrik dan bukan Ramli.  Ini kerana ayah saya adalah orang Banjar dan di kalangan orang Banjar memang biasa nama Ramli itu diterbalikkan menjadi Lamrik.

Oleh kerana ayah saya melaporkan namanya Lamrik, maka pegawai polis berkenaan menulis dalam surat beranak saya bahawa saya  dibinkan dengan  Lamry dan bukan   Ramli. Yang aneh sedikit dia menggunakan ejaan Lamry dan bukan Lamri.

Sejak itu  nama saya dalam pendaftaran sekolah, dalam kad pengenalan, buku simpanan bank dan pasport antarabangsa dll semuanya dicatatkan "bin Lamry".

Nama Lamry ini tentu agak janggal.  Pada masa saya di bangku sekolah  rendah dahulu ada guru   saya yang bertanya mengapa   saya dibinkan dengan  Lamry,  kerana  dia tahu nama bapa saya ialah Ramli.

Setengah-setengah pihak yang berhubung dengan saya, kadang-kadan mengubah nama  ayah  saya menjadi Lambri (mereka tambah huruf b). Mereka tak yakin nama ayah saya ialah Lamry.

Sesetengah kawan pula ada yang bergurau dengan mengatakan saya anak Sang Lamri (nama binatang).

Pada masa dahulu, saya ada kalanya merasa tidak selesa  dengan nama bin Lamry ini. Tapi oleh kerana untuk mengubah nama saya dalam pelbagai dokumen agak rumit, nama itu saya biarkan sahaja. Sekarang sudah biasa, dan nama itu pun mungkin ada keistimewaannya, kerana keganjilannya. Jadi saya biarkan sahaja.

Hanya ada kalanya dalam keadaan tertentu, misalnya ketika saya hendak menuntut tanah/harta  pusaka, saya terpaksa membuat surat sumpah bahawa  saya anak Ramli. Jadi saya boleh juga dibinkan dengan Ramli, di samping  bin Lamry dalam kad pengenalan dan dalam dokumen lain.





No comments:

Post a Comment