Friday, August 2, 2013

Bukan Sate Kajang yang Asli

Pertama kali saya memakan sate Kajang, kalau tidak silap, pada tahun 1978 yang lalu, ketika saya baru berpindah dari Kuala Lumpur ke Semenyih, yang tidak begitu jauh dari pekan Kajang. Saya makan sate di kedai Haji Tasman, pelopor sate Kajang asli, walaupun saya tidak ingat masa itu Haji Tasman masih hidup atau sudah meninggal dunia. Sate Kajang Haji Tasman yang saya anggap sebagai sate Kajang asli besar-besar, dan kuihnya agak manis. Memang rasanya sedap sekali. Sekarang sate Kajang Haji Tasman agaknya diwarisi oleh seorang ahli keluarganya, iaitu Haji Samuri yang sudah mempunyai kedai sate di pelbagai tempat, di samping kedainya yang terbesar dan utama di Bangunan Dato' Nazir Kajang. Tapi jelas ia bukan lagi sate Kajang yang asli. Kini di sekitar pekan Kajang dan Bandar Baru Bangi banyak restoran lain yang menjual sate. Sate itu memang ada juga yang enak, walaupun penjualnya bukan keturunan Haji Tasman. Semuanya mungkin boleh disebut sate Kajang, tapi sate itu bukanlah sate Kajang yang asli.

No comments:

Post a Comment