Friday, August 2, 2013

Sate Padang

Ketika berkunjung ke Medan pertama kali pada tahun 1990, saya makan tengahari di sebuah restoran Padang. Di situ saya dihidangkan dengan sate Padang, di samping pelbagai lauk pauk yang lain. Saya mengambil kesempatan memakan sate Padang yang dihidangkan. Saya dapati kuah kacang sate Padang hanya masin saja; tidak manis dan enak seperti kuah sate Kajang. Pada tahun 2003 pula saya dan isteri mengikut rombongan melawat Bukit Tinggi dan Padang. Dalam perjalanan ke Bukit Tinggi, kami singgah untuk makan tengahari di satu tempat, mungkin Padang Panjang. Di situ kami dihidangkan dengan sate Padang, di samping pelbagai makanan lain. Satenya agak besar, tapi penuh dengan lemak. Dalam keadaan biasa, saya agak takut memakan sate yang penuh dengan lemak seperti itu. Tapi kerana lapar saya makan juga dua tiga cucuk. Kuahnys sama sahaja dengan kuah sate yang saya makan di Medan pada tahun 1990. Ia tidak manis dan enak seperti kuah sate Kajang

No comments:

Post a Comment