Wednesday, May 22, 2013

Tetamu yang dialu-alukan

Ketika saya bekerja   di UKM dahulu, orang-orang yang  sering  berkunjung ke rumah saya dari masa ke masa memang tidak ramai. Yang sering berkunjung ialah saudara mara saya, khasnya adik beradik isteri saya, selain anak dan menantu tentunya. Kawan dan  pelajar biasanya boleh berjumpa dengan saya di pejabat. Jadi mereka  tidak berapa perlu datang ke rumah. Keadaan demikian tidak banyak berubah selepas saya bersara.

Bagaimanapun,  selepas saya bersara, ada dua kategori  tetamu baru yang  sering datang ke rumah saya dan ingin berjumpa dengan saya: a) Para pelajar dari Indonesia yang meminta saya  "memelayukan" tesis mereka, dan  b) Para pelajar   pascasarjana yang  ingin meminta pendapat saya tentang  hal yang berkaitan dengan penyelidikan mereka.

Mengenai tetamu kategori pertama, saya tidak keberatan membantu mereka, kerana kini  saya pun banyak masa lapang. Lagipun dengan  "memelayukan" tesis mereka, saya dapat sedikit pendapatan tambahan.

Mengenai tetamu kategori kedua pula, saya gembira dengan kedatangan mereka, kerana dengan kedatangan mereka dan berbincang dengan mereka, saya juga dapat menajamkan ingatan dan pemikiran saya.  Dan ini   tentunya merupakan pengiktiraan   terhadap "kepakaran" saya.

Biasanya ada dua bidang "kepakaran" saya  yang ingin dirujuk oleh mereka: a) Masyarakat dan kebudayaan Banjar, dan b) Gerakan kiri Melayu (termasuk  tentang komunis Melayu).

Memang  saya ada  membuat sedikit penyelidikan dan  telah menulis  buku dan makalah tentang kedua-dua  topik tersebut. Dan  kini saya masih berusaha untuk meneruskan penyelidikan dan penulisan  tentang  topik tersebut.

Saya tidak ada masalah untuk bertemu dengan mereka dan menerima kedatangan  mereka. Jadi saya sentiasa mengalu-alukan kedatangan mereka.

No comments:

Post a Comment