Friday, May 31, 2013

Lawatan ke Kampung Lubuk Kawah, Temerloh

Pada akhir bulan Mac 2013  yang lalu, saya  dan anak saya Lazuardi berkunjung ke kampung Lubuk Kawah, Temerloh, iaitu kampung yang memberi ilham kepada saya untuk menghasilkan buku Paya Jejawi dan buku-buku  lain  tentang gerakan dan tokoh kiri.

Saya melakukan lawatan ke kampung itu untuk mencari bahan bagi menulis satu bab tambahan  bagi buku saya Paya Jejawi yang dicadangkan akan dicetak semula (cetakan kedua).

Dalam kunjungan  singkat ini tidak banyak informan yang sempat saya temui. Namun, secara kebetulan saya dapat berjumpa dengan  seorang ustaz yang dahulunya pernah menjadi pelajar saya di UKM. Beliau  yang tinggal di Kampung Bangau yang berjiranan dengan kampung Lubuk Kawah  telah bersara dari jawatan guru, dan merupakan seorang pemimpin PAS tempatan di kawasan tersebut.

Dari beliau saya mendapat tahu bahawa kini telah ada sebuah cawangan PAS di kampung Lubuk Kawah, iaitu sesuatu yang tidak ada pada  tahun 1980-an dahulu. Dengan itu di kampung Lubuk Kawah kini bukan saja ada cawangan UMNO, tetapi juga cawangan PAS.

Satu perubahan  penting yang mudah diperhatikan  di kampung  Lubuk Kawah ialah kewujudan sebuah masjid baru yang besar dan cantik, yang dahulunya  begitu sukar hendak dibina di kampung tersebut, kerana kebanyakan penduduknya mahu mengekalkan masjid lama. Sekarang masjid lama masih ada, tetapi digunakan sebagai surau.

Satu lagi perubahan  penting  yang dapat saya perhatikan ialah kewujudan taman perumahan,  iaitu  Taman Bukit Tingkat,  yang bersebelahan dengan kampung Lubuk Kawah. Kebanyakan penduduk taman itu terdiri daripada orang luar yang bekerja makan gaji.  Dengan itu, di kawasan itu telah wujud   satu golongan kelas menengah yang agak ramai, yang sebelumnya belum ada di kawasan itu.

Bagaimanapun, golongan muda yang berpendidikan menengah dan tinggi  dari kampung tersebut nampaknya masih perlu mencari pekerjaan di tempat lain, hingga ke Lembah Kelang,  kerana daerah Temerloh   dan kawasan sekitarnya  belum cukup membangun untuk  menjadi tempat mereka hidup dan mencari nafkah dengan selesa.

No comments:

Post a Comment