Thursday, May 30, 2013

Ujian Allah

Walaupun peristiwa itu sudah seminggu berlalu (berlaku pada 24 Mei 2013), saya masih agak trauma dan masih  hairan bagaimana hal itu boleh berlaku.

Pada  pagi itu saya pergi mengisi minyak dan angin sebagai persiapan untuk menghadiri Hari Keluarga Haji Miskun di Kuala Linggi. Saya sudah balik ke rumah dan hendak memasukkan kereta Alza yang baru sembilan bulan  saya beli ke dalam garaj. Tiba-tiba selepas melepaskan brek, kereta saya meluncur laju dan saya terlupa langsung untuk menekan brek kaki. Akibatnya kereta saya meluncur laju, mungkin kerana  saya tertekan minyak secara berterusan, dan  kereta itu melanggar besi penghadang tepi jalan  berhampiran dengan rumah saya.

Bagaimanakah saya hendak memahami hal ini? Setakat ini saya hanya menganggapnya sebagai ujian Allah, yang mengingatkan saya betapa kerdilnya  dan lemahnya saya di hadapan-Nya.

Dalam masa sesaat, ingatan saya dilupakan-Nya dan berlakulah peristiwa yang agak mengerikan itu. Bahagian depan kereta saya
remuk teruk dan saya mungkin menunggu selama 2 bulan untuk mendapatkan kembali kereta yang dibaiki.

Berilah aku perlindungan dan petunjuk-Mu ya, Allah.

No comments:

Post a Comment