Sunday, May 26, 2013

Bila Tuhan mengujiku

Pada pagi 24  Mei 2013  saya mendapat kemalangan -- melanggar penghadang di tepi jalan dekat rumah saya sehingga bahagian depan kereta saya   remuk.

Dalam keadaan biasa, hal ini mungkin tidak berlaku. Tapi Tuhan   telah menguji saya. Dalam masa sesaat  ingatan saya untuk menekan brek telah dihilangkannya. Saya terlupa sama sekali untuk menekan brek, sehingga kereta saya   meluncur laju  lalu  melanggar penghadang jalan  tersebut.

Sehingga hari ini, saya sebenarnya masih hairan bagaimana hal tersebut boleh berlaku. Saya sudah memandu kereta baru tersebut ke mana-mana kira-kira 10 bulan. Tapi mengapa saya boleh lupa untuk menekan brek dan membiarkan kereta tersebut meluncur laju?

Saya hanya boleh menganggap ini adalah ujian daripada  Allah.  Mungkin Allah ingin menyedarkan saya betapa kerdilnya saya dan boleh lupa, walaupun saya sentiasa berhati-hati. Memang saya adalah hambanya yang lemah dan tidak berdaya apa-apa.

Bagaimanapun,  syukur alhamdulillah, saya hanya mendapat sedikit kecederaan.Aku terima ujian-Mu dengan redha, ya Allah,  di samping  sentiasa  meminta petunjuk dan perlindungan daripada-Mu.

No comments:

Post a Comment