Monday, May 27, 2013

Hari Keluarga Haji Miskun Ke-4


Dari 24 Mei hingga 26 Mei  2013 yang lalu, anak dan cucu Haji Miskun (aruah bapa mertua saya) telah mengadakan "Hari Keluarga Miskun" di Kuala Linggi.
Ini adalah Hari Keluarga Miskun yang  keempat dan disertai oleh kira-kira 80 orang.

Di samping makan dan minum bersama,  Hari Keluarga Miskun  kali ini diisi dengan sambutan Hari Ibu (khasnya untuk Hajah Aton, isteri Haji Miskun yang masih hidup) pada malam pertama, sukan suka-neka pada hari  kedua,   pertandingan karaoke pada malam kedua, dan penyampaian hadiah  pada pagi hari ketiga.

Perbelanjaan penginapan untuk Hari Keluarga Miskun kali ke-4 ini ditanggung oleh adik ipar saya Yaakob Miskun dan isterinya Zaiton, manakala perbelanjaan makan minum ditanggung bersama. Hadiah dan makanan tambahan disumbangkan  oleh beberapa orang anak dan cucu Haji Miskun.

Bagaimanapun,  abang dan adik yang lebih mampu nampaknya telah menanggung perbelanjaan makan minum dan "pakaian rasmi" kali ini (baju kuning)  abang dan adik yang kurang mampu.

Seperti hari keluarga yang lalu, hari keluarga  Haji Miskun kali ini nampaknya begitu meriah dan menyeronokkan, dan  tentunya  akan diteruskan pada masa yang akan datang.

Saya telah memberi tahu  adik-adik ipar saya bahawa  saya akan menanggung perbelanjaan penginapan untuk  Hari Keluarga Miskun Ke-5, yang saya harap akan dapat diadakan pada bulan Disember 2014. Bulan Disember   2014 menjadi pilihan saya, kerana  hari ulang tahun perkahwinan saya yang ke-50 jatuh pada bulan tersebut.

Bagaimanapun, saya merasa kurang seronok sedikit kerana ada ada adik ipar yang mempunyai persepsi bahawa saya (bekas pensyarah)  adalah "orang pencen kaya"  dan mungkin mengharapkan Hari Keluarga Miskun Ke-5 diadakan ditempat yang agak istimewa.

Sebenarnya saya hanyalah "pesara cukup makan" seperti mereka, dan tentunya akan menanggung penginapan di tempat saya mampu sahaja.

No comments:

Post a Comment