Friday, November 21, 2014

Salahkah orang Indonesia dipanggil Indon?

Beberapa tahun yang lalu saya berjumpa dengan beberapa orang  pelajar Indonesia yang sedang belajar di UKM. Entah bagaimana, salah  seorang pelajar lelaki yang berasal dari Jawa menyatakan kemarahannya kerana orang-orang Indonesia yang berada di  Malaysia  dipanggil "Indon".

Ketika itu saya sedang membuat kajian tentang orang-orang Indonesia yang bekerja di Malaysia dan memerlukan maklumat dan data daripada mereka. Jadi kemarahan pelajar itu tidak saya jawab atau beri apa-apa maklum balas.

Baru-baru ini di facebook saya jumpai posting seorang pelayar dari Indonesia yang juga menunjukkan kemarahannya kerana orang Indonesia dipanggil Indon.

Dari kenyataan pelajar dari Indonesia dan pelayar di facebook itu,  saya memahami bahawa mereka tidak suka dipanggil Indon,  kerana panggilan Indon itu  mereka anggap sebagai  satu penghinaan terhadap orang-orang Indonesia.

Bagaimanapun bagi saya, orang Malaysia menggunakan panggilan Indon itu bukan untuk menghina orang Indonesia. Mereka menggunakan  panggilan Indon untuk orang Indonesia sebagaimana mereka menggunakan panggilan Bangla kepada orang-orang yang berasal dari Bangladesh.

Jadi panggilan Indon dan Bangla itu adalah panggilan yang  neutral dan tidak dimaksudkan untuk menghina orang-orang Indonesia  dan Bangladesh  yang berada di negara ini.

Bagaimanapun, orang-orang Indonesia itu tentu sedar bahawa kebanyakan orang Indonesia   datang ke  negara ini  untuk bekerja sebagai kuli. Sebagai kuli tentu mereka tidak dipandang tinggi. Akan tetapi, orang Malaysia  tetap menghormati  mereka dan  mengakui sumbangan mereka terhadap pembangunan  negara ini.

Jadi saya fikir tidak ada salahnya orang Indonesia yang tinggal  di negara ini terus dipanggil Indon. Indon adalah ringkasan dari Indonesia  dan bermakna orang Indonesia.

No comments:

Post a Comment