Wednesday, November 19, 2014

Pesara yang bukan benar-benar bersara

Lebih sepuluh tahun yang lalu, seorang  kawan saya yang bekerja sebagai guru di  Sekolah Menengah Kebangsaan  Sitiawan, Perak (sekarang agaknya telah diberi nama baru Sekolah Menengah Ahmad Boestamam) telah mencadangkan  supaya  saya membuat kajian tentang  nasib pesara. Katanya kehidupan pesara sebenarnya sangat menderita, khasnya jika mereka masih mempunyai pinjaman perumahan yang belum habis dibayar.

Oleh kerana pada masa itu, saya ada beberapa projek penyelidikan yang lain, cadangan beliau tidaklah dapat saya laksanakan. Bagaimanapun, apa yang dikatakan oleh beliau tentang "penderitaan pesara" itu memang selalu menjadi ingatan saya.

Kini, setelah saya sendiri menjadi seorang pesara, barulah saya rasakan betapa perit dan sempitnya kehidupan seorang pesara, walaupun  saya dahulunya adalah seorang pensyarah universiti. Orang lain yang jawatannya lebih rendah daripada saya, tentu saja lebih menderita.

Penderitaan ini  memaksa mereka membuat  apa saja pekerjaan selepas bersara.Sebahagiannya berniaga secara  tetap atau sambilan. Dengan membuat   pelbagai pekerjaan selepas bersara, mungkin kehidupan mereka dapat diteruskan, dan kesempitan hidup mereka dapat dikurangkan..

Akan tetapi,  berapa lamakah mereka dapat berbuat demikian? Umur semakin tua dan badan semakin uzur. Mereka sebenarnya tidak benar-benar pencen atau  bersara, tapi terpaksa bekerja dalam usia mereka yang semakin tua.

Oleh itu, nasib pesara ini wajar sekali diberi perhatian oleh pihak yang berkuasa. Oleh kerana Persatuan Pesara Malaysia tidak mampu  atau tidak tahu berbuat apa-apa, saya harap ada badan lain yang boleh membantu memperjuangkan nasib mereka.

Bagi pihak kerajaan, saya harap pencen mereka dapat dinaikkan sekurang-kurangnya 10 peratus setahun, dan bukan hanya 2 peratus sebagaimana yang ada sekarang. 2 peratus tentulah terlalu kecil dan tidak mencukupi.

No comments:

Post a Comment