Sunday, November 16, 2014

Adakah kita mahu sistem kapitalis Islam?

Berikutan dengan berita  penerokaan tanah secara haram dan kebanjiran buruh asing di Cameron Highlands baru-baru ini banyaklah orang yang menyalahkan kapitalis dan sistem kapitalis. Kononnya semua itu kerana kerakusan kapitalis.

Hal ini tentu ada benarnya, kerana negara kita memang  mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Maka muncullah pemodal-pemodal yang rakus mengejar keuntungan, termasuk orang-orang yang membuka tanah secara haram di tempat tersebut.

Akan tetapi, orang-orang yang benci kepada kapitalis  yang rakus ini tidak pula memberi alternatif apakah sistem ekonomi yang lebih baik, yang boleh mengganti sistem  kapitalis.

Pada satu masa dulu memang sering diwar-warkan bahawa sistem ekonomi yang menjadi alternatif kepada sistem kapitalis tidak lain daripada sistem sosialis.

Akan tetapi kini orang Melayu  pada umumnya dan majoritinya agaknya tidak berminat dengan sistem sosialis. Malah ada yang melihat  sistem sosialis  itu bertentangan dengan Islam. Oleh itu  alternatif yang mereka bayangkan tidak lain daripada Islam atau sistem ekonomi Islam.

Malangnya setakat ini  fahaman mereka tentang sistem ekonomi Islam itupun  sebenarnya masih kabur.

Sebenarnya sistem ekonomi Islam yang digembar-gemburkan selama ini pun sebenarnya masih mirip dengan sistem kapitalis. Jadi jika tidak mahu sistem sosialis, kita memang akan terus terperangkap dengan sistem kapitalis  atau sistem Islam yang sebenarnya dua kali lima dengan sistem kapitalis.


No comments:

Post a Comment