Sunday, November 30, 2014

Makam-makam Sultan yang terbiar

Kira-kira 15 tahun yang lalu saya membuat  kajian di sebuah kampung di daerah PerakTengah, Perak,  tidak jauh dari pekan Kampung Gajah dan Kampung  Pasir Salak.

Sambil membuat kajian itu, saya mengambil kesempatan melawat beberapa buah  kampung lain yang berhampiran di  mana terdapat makam beberapa orang Sultan Perak. Saya dapati makam-makam  itu berada dalam keadaan terbiar dan dalam semak samun. Jadi saya melihatnya dari jauh saja dan tidak menghampirinya.

Baharu-baharu ini saya membaca blog Catatan   Si Merah Silu  di mana dalam salah satu catatannya beliau  menyatakan telah   melakukan  lawatan ke  makam salah   seorang  Sultan Perak, juga di daerah Perak Tengah, mungkin tidak jauh dari makam-makam yang saya lihat dahulu.

Apa yang memeranjatkan saya, makam yang dikunjungi oleh beliau juga masih  berada dalam  keadaan terbiar dalam kawasan semak samun.

Dalam hubungan ini saya rasa saya wajar menarik perhatian pihak-pihak yang berkenaan.

Mengapakah tidak ada sesiapa yang teringat untuk menjaga dan memelihara makam-makam itu dengan sebaik-baiknya?

Saya rasa sangatlah tidak molek makam-makam itu dibiarkan  dalam  kawasan semak  samun seperti itu.

Sekiranya makam-makam  itu dijaga dan diberi perhiasaan yang seperlunya, tidakkah mungkin makam-makam  itu menjadi satu tarikan  pelancung?  Letaknya pun  tidaklah begitu jauh dari Pasir  Salak, tempat Birch dibunuh,  yang rasanya pernah dipromosikan sebagai salah  tempat  pelancongan  sejarah  di Perak?


1 comment: