Tuesday, November 11, 2014

Pesara menderita -- apa persatuan pesara kerajaan buat?

Saya rasa di antara golongan yang hidupnya susah dan agak menderita pada masa ini ialah  pesara  kerajaan yang dahulunya bekerja sebagai kerani atau jawatan yang setaraf dengannya dan ke bawah

Kebanyakan daripada mereka tentu mendapat pencen kurang daripada RM3,000 sebulan, malah mungkin lebih banyak yang kurang daripada RM2,000 sebulan.

Mereka terpaksa membuat pelbagai pekerjaan selepas bersara daripada perkhidmatan kerajaan untuk menambah pendapatan, selagi mereka mampu. Maknanya mereka bersara daripada perkhidmatan kerajaan, tapi sebenarnya terpaksa terus bekerja untuk menambah pendapatan mereka.

Di antara mereka yang paling menderita  tentulah  orang-orang yang ada hutang rumah yang belum habis dibayar. Hutang rumah sudah dipotong daripada pencen mereka  pada  tiap-tiap bulan dan tidak boleh ditangguhkan pembayarannya.

Walaupun sekarang kerajaan  telah memberi kenaikan tahunan sebanyak 2% sebulan bagi orang-orang pencen, tapi kenaikan ini tentu tidak mencukupi. Sekurang-kurangnya berilah mereka kenaikan tahunan 5%, bukan 2% sebulan. Atau kalau 10% mungkin lebih baik lagi.

Yang saya musykil ialah apakah yang dibuat oleh Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia untuk menolong orang-orang pencen yang menderita ini?

Kalau kita mengikuti laporan akhbar, nampaknya memang tidak ada apa-apa yang mereka lakukan. Entahlah kalau mereka bertindak atau berjuang tanpa publisiti.

Akan tetapi  setakat ini rasanya tidak ada apa-apa, kerana tidak ada apa-apa pengumuman yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk membantu kehidupan pesara kerajaan yang menderita ini, khasnya yang pencennya tersangat rendah.

Mereka akan  terus menderita, jika Persatuan Pesara Kerajaan tidak berbuat apa-apa.


No comments:

Post a Comment