Monday, October 20, 2014

Takziah atas berpulangnya Prof.Emeritus Pendita Ismail Hussain.

Saya  mendapat tahu Prof.Emeritus Pendita Ismail Hussain berpulang ke rahmatullah malam ini.

Beliau sebenarnya  tidak mengenali saya, kerana kami tidak pernah berkenalan  secara dekat. Bagaimanapun, ada dua perkara mengenai beliau yang berkaitan dengan saya, yang selalu dalam ingatan saya.

Pertama, ketika manuskrif buku saya  Paya Jejawi sedang dipertimbangkan oleh DBP untuk diterbitkan, beliau menjadi Pengerusi Jawatankuasa Penerbitan, dan saya difahamkan  beliaulah yang menyokong kuat supaya buku itu diterbitkan.

Kedua, saya tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, tetapi pada masa yang lalu berminat menghadiri Hari Sastera anjuran GAPENA yang dipimpin oleh beliau. Sebagai orang yang tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, saya  tentu tidak dijemput menyertai Hari Sastera tersebut. Bagaimanapun, apabila saya meminta untuk menyertai Hari Sastera yang diadakan di Pahang dan Melaka pada tahun 1990-an dahulu, beliau sendirilah yang menjawab surat saya, dan bukan Setiausaha GAPENA. Beliau mengalu-alukan saya menjadi peserta aktif.

Kepada keluarga beliau,  saya mengucapkan takziah atas  kepulangan beliau ke rahmatullah. Semoga roh  beliau dirahmati Allah dan di tempatkan di sisi orang-orang yang salleh.

No comments:

Post a Comment