Thursday, October 23, 2014

Mengapa orang Indonesia tidak suka dipanggil Indon?

Saya tidak tahu sejak bila orang Indonesia yang tinggal di negara ini dipanggil Indon. Akan tetapi, tentulah selepas tahun 1970-an, iaitu selepas orang-orang dari Indonesia datang  beramai-ramai untuk bekerja di negara ini.

Panggilan Indon itu saya kira lahir secara alamiah, sama seperti orang Melayu memanggil orang yang datang dari Bangladesh  dengan panggilan Bangla. Saya kira panggilan Indon itu  tidak bermaksud untuk menghina atau merendah-rendahkan orang yang berasal dari Indonesia.

Saya faham banyak orang Indonesia, khasnya golongan  yang terpelajar, tidak suka dengan panggilan Indon itu. Akan tetapi, setakat ini sebab mereka tidak suka itu tidaklah jelas. Mungkin mereka menganggp panggilan itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan orang Indonesia, sedangkan hal itu tidaklah benar.

Yang lebih benar saya kira orang Indonesia terpelajar itu tidak suka orang Indonesia datang ke negara ini untuk bekerja sebagi kuli  atau pekerjaan yang rendah statusnya. Dan kerana itulah mereka merasakan panggilan  Indon itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan mereka.

Akan tetapi, jika mereka tidak suka orang Indonesia datang ke negara  ini untuk bekerja sebagai kuli, Indonesia harus menyediakan pekerjaan yang cukup untuk rakyatnya. Hanya dengan begitu, orang Indonesia tidak lagi datang bekerja  sebagai kuli di negara ini, dan  dengan  demikian panggilan Indon itu  juga akan hilang dengan sendirinya.

No comments:

Post a Comment