Wednesday, October 22, 2014

Siapa pendatang?

Sekarang istilah pendatang digunakan untuk  merujuk kepada orang-orang yang datang dari Indonesia dan negara lain  dalam tahun-tahun kebelakangan ini (khasnya sejak tahun 1970-an).

Ada yang datang secara illegal. Maka kita namakan mereka "pendatang haram" atau dihaluskan menjadi "pendatang tanpa izin".

Adakah orang-orang dari Indonesia yang datang ke Malaysia  pada tahun-tahun yang lebih awal, (sejak abad ke-16 hingga awal abad ke-20),  boleh dipanggil pendatang juga?

Pada pendapat saya istilah  pendatang itu tidak tepat dan tidak sesuai digunakan untuk merujuk kepada mereka.

Dari segi sejarah, sebelum tahun 1945, negara Indonesia dan Malaysia belum wujud sebagai negara yang berasingan.  Indonesia dan Malaysia  pada masa itu adalah satu wilayah budaya yang disebut Alam Melayu  atau Nusantara, walaupun dijajah oleh penjajah yang berlainan. Penduduknya adalah satu bangsa serumpun.

Jadi jika orang dari Jawa, Bugis atau Minang berhijrah ke Tanah Melayu, mereka berhijrah dalam satu wilayah  budaya yang sama. Samalah seperti orang Cina berhijrah dari Shanghai ke Taiwan, atau orang India berpindah dari  Madras ke Bombay.

Oleh itu,  orang  dari Indonesia yang datang ke Malaysia pada masa itu bukan "pendatang". Mereka penduduk Alam Melayu yang berpindah dalam satu wilayah budaya yang sama dan merupakan bangsa serumpun.  Pendatang pada masa itu ialah orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu

Kebetulan orang-orang yang berhijrah dari Indonesia itu  (seperti Bugis dan Minangkabau) telah menjadi raja atau pemerintah di negara ini. Mereka diiktiraf sebagai raja atau pemerintah oleh orang-orang yang datang dari  negara Cina dan India dan oleh   pendatang dari Barat juga.

Dengan itu, orang Melayu  di Malaysia  sekarang bukan pendatang atau keturunan pendatang, walaupun datuk nenek mereka datang dari negara yang sekarang  disebut Indonesia. Sebaliknya mereka adalah tuan  dan raja negara ini, sejak dulu hingga sekarang.








No comments:

Post a Comment