Tuesday, June 11, 2013

Kertas kerja tentang Tokoh Wanita Selangor ( Datin Paduka Fatimah Hj.Suhaimi)

Pada tahun 2006 Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Selangor (PSMCS) telah  mengadakan Seminar Sejarah Tokoh Wanita Selangor di Shah Alam. Sebagai seorang ahli PSMCS saya berminat untuk membentangkan kertas kerja dalam seminar tersebut.

Pada mulanya  saya bercadang untuk menulis kertas kerja tentang bintang filem Latifah Omar yang berasal dari Selangor, iaitu tokoh yang memang ingin saya tulis biografinya. Tapi kerana masih menghadapi kesukaran untuk menemui beliau, rancangan itu terpaksa saya batalkan.

Tuan Haji Said Radzi (almarhum), Pengerusi PSMCS mencadangkan  supaya saya menulis kertas kerja tentang seorang pensyarah wanita  di UKM yang merupakan seorang penyajak dan pelukis terkenal dan menepati istilah tokoh wanita Selangor. Saya tidak akrab  dengan tokoh tersebut, walaupun pernah sama-sama bertugas sebagai pensyarah di UKM. Saya cuba menghubungi beliau melalui emel, tapi emel saya tidak berbalas.  Jadi saya batalkan sahaja rancangan untuk menulis kertas kerja tentang tokoh tersebut.

Pilihan saya seterusnya ialah seorang bekas wakil rakyat  wanita yang merupakan Ketua Wanita UMNO Bahagian di  satu daerah di Selangor. Di samping menjadi Ketua Wanita UMNO Bahagian, beliau juga ada memegang jawatan pada peringkat negeri dan pusat. Saya tidak mengenali  beliau dan cuba menghubungi beliau melalui surat. Surat saya tidak berbalas. Jadi rancangan untuk menulis kertas kerja tentang tokoh tersebut terpaksa dibatalkan juga.

Selepas itu seorang tokoh wanita  UMNO dari Kuala Langat yang pernah menjadi Ketua Wanita  UMNO Bahagian dan wakil rakyat dan  pernah memegang jawatan dalam Wanita UMNO Negeri dan  Pusat pula menjadi pilihan saya. Beliau ialah Datin Paduka Hajah Fatimah Haji  Suhaimi yang tinggal di Kampung Sijangkang.  Saya mendapat nombor telefon beliau dari seorang kawan di Banting yang merupakan  bekas salah seorang  pemimpin UMNO Kuala Langat.

Dari perbualan melalui teleon, beliau bersedia ditemuramah dan ditulis riwayat hidup dan perjuangannya. Jadi  kertas kerja mengenai diri beliaulah yang saya  tulis dan bentangkan dalam seminar anjuran PSMCS itu.

Kertas kerja  saya tentang diri beliau kemudian dimuatkan dalam buku Tokoh Wanita Selangor: Sejarah dan Sumbangan yang disunting oleh Mardiana Nordin dan diterbitkan oleh PSMCS pada tahun 2009.

1 comment:

  1. assalamualaikum. bolehkah saya email saudari untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenainya kerana saya perlu menyiapkan kerja kursus berkaitan tokoh dan saya berminat dengan beliau.

    ReplyDelete