Wednesday, June 12, 2013

Biografi yang gagal ditulis

Beberapa tahun dahulu, sebelum Prof.Kamal Hasan, bekas Rektor UIA dilantik menjadi seorang Prof. Ulung, seorang kawan   dari UKM mencadangkan  supaya  saya menulis biografi tokoh tersebut. Saya tertarik dengan cadangan tersebut, walaupun belum memikirkannya dengan serius, dan adakah saya mampu melakukannya atau tidak.

Entah bagaimana, tidak lama selepas itu,  saya terjumpa dengan Prof. Kamal. Tidak ingat di mana, mungkin dalam satu seminar. Saya secara spontan menawarkan diri untuk menulis biografinya jika beliau  berminat. Malangnya, atau untungnya, beliau tidak menerima tawaran saya, kerana beliau  belum mahu biografinya ditulis pada masa itu. Antara alasannya, kalau saya tidak salah, dia merasakan perjalanan hidupnya masih panjang. Di samping itu, ada pendiriannya pada zaman muda, yang beliau ragu-ragu untuk mendedahkannya untuk pengetahuan umum.

Selepas itu, saya merancang untuk menulis biografi Ustaz Hasan Shukri, Timbalan Presiden PAS. Saya telah menghubungi beliau untuk mendapatkan persetujuan beliau. Beliau begitu gembira dengan tawaran saya. Akan tetapi katanya pada masa itu sudah ada seorang pensyarah dari USM yang  sedang menulis biografi beliau. Jadi beliau tidaklah dapat menerima tawaran saya.

Selepas itu, saya tidak menghubungi beliau lagi, dan menunggu saja lahirnya biografi beliau yang dikatakan sedang ditulis oleh   pensyarah USM itu.

Malangnya sehingga beliau meninggal dunia beberapa tahun yang lalu, saya tidak melihat terbitnya biografi beliau. Saya tidak tahu biografi beliau  jadi ditulis   atau tidak oleh pensyarah  USM tersebut. Tapi saya agak kecewa dan terkilan kerana tidak jadi menulis biografi beliau.

No comments:

Post a Comment