Saturday, June 15, 2013

Kampung Melayu yang sudah hilang di Kajang

Di Kajang ada beberapa kawasan yang dahulunya merupakan  kampung orang Melayu, tetapi   sekarang sudah bertukar menjadi milik orang lain. Salah satu daripadanya ialah di tempat yang sekarang dikenali sebagai Jalan Mendaling di bandar Kajang. Dahulu, sehingga awal abad ke-20,  kawasan itu merupakan  kampung orang Mandailing. Akan tetapi,  mereka sudah berpindah ke tempat lain. Raja Alang ketua mereka berpindah ke Kuala Lumpur. Pada tahun 1920-an dan 1930-an di situ dibina    kedai batu milik orang Cina. Tinggallah Jalan Mendaling tanpa orang Mandailing.

Di kawasan Sungai Chua sebelum Perang Dunia Kedua dulu ada kampung Melayu. Akan tetapi sekarang semuanya  sudah lenyap. Kecuali sebaris rumah teres  satu tingkat yang  agak tersorok  di kawasan itu,   dan taman perumahan di Kampung Jambu dan  Kampung  Manggis,  serta  segelintir orang yang tinggal di beberapa taman perumahan, tidak ada lagi orang Melayu yang  tinggal di kawasan itu.

Di Jalan Reko juga begitu. Satu masa dahulu, di kawasan itu  masih ada kampung orang Melayu. Akan tetapi, sekarang semuanya sudah bertukar  menjadi taman perumahan dan menjadi milik orang lain, kecuali sekeping tanah di Batu 16 setengah yang di hadapannya ada bengkel kereta. Memang ada orang Melayu yang tinggal di beberapa taman perumahan itu. Akan tetapi, kampung Melayu sudah tidak ada lagi.

No comments:

Post a Comment