Thursday, September 4, 2014

Bayaran ibadat Qurban yang semakin mahal

Kira-kira dua minggu yang lalu, ketika bersembahyang Jumaat di surau Kajang Utama, saya dimaklumkan oleh Pengerusu Surau, bahawa  surau itu akan menyembelih 5 ekor lembu untuk  ibadat Qurban, dan satu bahagian ialah RM500.

Saya rasakan bayaran  itu agak mahal. Akan  tetapi, saya tidak merasa pelik, kerana surau itu biasanya setiap tahun memang mengenakan bayaran yang lebih mahal daripada surau-surau lain di sekitar Kajang.

Malah untuk menyertai bacaan tahlil berkelompok pada bulan puasa yang lalu pun surau itu mengenakan bayaran RM100 seorang bagi sesiapa yang mahu turut serta.

Dua hari yang lalu,  saya melihat papan kenyataan  di Surau Seri Langat, tempat saya biasanya bersembahyang Jemaah, Sudah ada  daftar nama  untuk mereka yang ingin menyertai ibadat Qurban.
Rupanya bayaran satu bahagian lebih mahal daripada Surau Kajang Utama, iaitu RM550.00

Saya pun tidak tahu nak turut serta atau tidak.

No comments:

Post a Comment