Friday, February 1, 2013

Menunggu Kongres Budaya Banjar Ke-3

Beberapa hari sebelum Kongres Budaya Banjar Ke-1 berlangsung pada tahun 2008, saya mendapat undangan melalui emel  untuk menjadi peserta kongres tersebut. Bagaimanapun, kerana beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan, saya tidak dapat  hadir.

Menjelang  Kongres Budaya Banjar Ke-2 pada 4-7  April 2010, saya mendapat undangan untuk hadir sebagai pemakalah. Saya menghadiri kongres tersebut dan membentangkan makalah saya yang bertajuk " Sejarah Orang Banjar dan Pola Pemertahanan Kebudayaan Banjar di Perantauan, Khususnya di Malaysia".

Sebagaimana yang dijadualkan, Kongres Budaya Banjar Ke-3 dijangka akan diadakan pada bulan April tahun ini (2013). Akan  tetapi, sehingga kini  saya tidak mendapat apa-apa maklumat tentang  perkembangan   kongres tersebut, kecuali pra-kongres telah diadakan di Kuala Tungkal pada akhir bulan November 2012 yang lalu.

Saya juga tidak tahu sama ada akan diundang lagi atau tidak untuk menghadiri  kongres tersebut, walaupun saya berharap akan mendapat undangan daripada pihak panitia.

No comments:

Post a Comment