Tuesday, February 19, 2013

Komunis Indonesia beragama

Saya baru saja membaca buku Abdullah Hussain, sasterawan negara, Perjalanan Mencari Diri, walaupun buku itu diterbitkan oleh DBP pada tahun  2004 yang lalu.

Saya tidak disangka di muka 126 dan 127 buku itu   saya terjumpa sedikit catatan yang menarik mengenai komunis Indonesia lebih setengah abad yang lalu.

Mengikut Abdullah Husssain, ketika  dia berada di Padang Panjang, Sumatera Barat, pada masa itu, pertama kali dia tahu  bahawa komunis itu ada dua jenis. Satu komunis Marx-Lenin  yang berkiblat ke Moskow dan  satu lagi komunis Indonesia.

Pada masa itu Abdullah Hussain telah ditumpangkan di atas loteng sebuah rumah kedai bersama-sama dengan seorang tokoh komunis buangan dari Digul.

Tokoh komunis itu memberi kursus politik  tentang  materialisme-dialektika (MADILOG) kepada  kader-kader  komunis di situ pada tiap-tiap malam. Apabila tiba waktu isya, tokoh tersebut memberhentikan kursusnya dan   dialah yang  menjadi imam sembahyang isya secara berjemaah.

Abdullah Hussain memberanikan diri bertanya, " Pak, setahu saya  orang komunis tidak beragama. Tetapi Bapak bersolat."

Orang itu dengan lembut menjawab, " Kita ini komunis Indonesia. Kita beragama".

Jadi sebagai komunis Indonesia yang beragama, mereka  mengerjakan sembahyang lima waktu, puasa dan sebagainya, seperti orang Islam yang lain. Hal itu telah disaksikan oleh Abdullah Hussain  di tempat tersebut.

No comments:

Post a Comment