Thursday, February 21, 2013

Isu kalimat Allah

Kalau kita mengikuti kuliah Dr.Asri, saya kira kita akan dapat memahami bahawa penggunaan kalimat Allah oleh orang bukan Islam, seperti orang Kristian tidak dilarang oleh Islam.

Orang Kristian dan Yahudi sudah lama menggunakan kalimat itu sebelum munculnya Nabi Muhammad dan agama Islam.

Dalam kitab Injil yang digunakan oleh  orang Arab  Kristian di Timur Tengah kalimat Allah itu   sudah mereka  gunakan berzaman-zaman. Begitu  juga dalam kitab Injil di Indonesia, di Sabah dan  Sarawak.

Di Semenanjung Malaysia nampaknya,  orang Melayu/Islam tidak bersetuju orang  bukan Islam menggunakan kalimat Allah itu dengan pelbagai sebab dan alasan.

Kalau begitu, dalam konteks Malaysia, kerajaan mungkin boleh membuat undang-undang bahawa orang bukan Islam dilarang daripada  menggunakan kalimat Allah  itu, khasnya untuk menterjemahkan kalimat God dalam kitab Injil mereka.

Ini adalah untuk mengelakkan kekeliruan dan perasaan tidak senang hati di kalangan orang Islam.

Lagipun  terjemahan God  yang betul ialah Tuhan, bukan Allah.

Bagaimanapun, dalam kehidupan sehari-hari, selain daripada menggunakannya di dalam kitab Injil mereka, orang bukan Islam (khasnya Kristian) tentu boleh saja menggunakan  kalimat tersebut.

Misalnya, jika mereka mengatakan, hari ini Tuhan Allah telah menurunkan hujan, Ucapan mereka itu betul dan tidak perlu dilarang.

Begitu juga, jika lagu kebangsaan sesetengah negeri ada kalimat  Allah, tentu tidak wajar orang bukan Islam dilarang daripada menyebut kalimat tersebut.

Sementara itu, jika ada orang Melayu/Islam yang bersetuju orang bukan Islam   menggunakan kalimat tersebut, sama ada dalam kitab  Injil atau dalam kehidupan sehari-hari, saya kira sikap mereka itu juga tidak salah, kerana   Islam tidak menghalang orang bukan Islam menggunakan kalimat tersebut.

Mereka juga tidak wajar dianggap telah  menjadi murtad atau syirik, sebagaimana yang difatwakan oleh sesetengah pihak, kerana sikap mereka tidak bersalahan dengan ajaran Islam.

No comments:

Post a Comment