Sunday, January 27, 2013

Perkahwinan cucu saudara di Kalsel

Beberapa hari yang lalu saya menerima emel daripada seorang anak saudara di Kalsel, atau lebih tepat di Banjarbaru, yang mengundang saya sekeluarga untuk menghadiri majlis perkahwinan anaknya (jadi cucu saudara saya) pada 21 April yang akan datang.

Ini sebenarnya satu peluang yang bagus untuk saya melihat adat perkahwinan di Banjar. Di samping itu, sambil menghadiri majlis perkahwinan itu tentunya saya berpeluang pula untuk bertemu dengan kaum keluarga di Kalsel, sama ada yang sudah saya kenali ataupun  mereka  yang sebelum ini belum sempat saya temui dan kenali.

Jadi dengan menghadiri majlis perkahwinan  cucu saudara saya itu tentunya  akan dapat merapatkan hubungan dengan saudara mara di Banjar, sekurang-kurangnya dengan keluarga anak saudara saya yang berkenaan.

Akan tetapi, ongkos untuk pergi ke sana perlu diperhitungkan juga. Di samping itu, saya sebenarnya sudah merancang untuk pergi ke Jogja bersama isteri pada 24 Mac 2013, dan mungkin sekali akan menghadiri Kongres Budaya Banjar Ke-3 yang dijangka akan diadakan pada awal April 2013.

Oleh itu, memang sulit juga untuk pergi ke Banjar lagi pada 21 April 2013, walaupun menghadiri majlis perkahwinan itu adalah  satu perkara yang perlu dan menarik.

No comments:

Post a Comment