Monday, February 20, 2012

Kampung Melayu di Kuala Lumpur yang hanya tinggal kenangan

Barangkali masih ada orang tua Melayu yang ingat, bahawa satu masa dahulu, mungkin di sekitar tahun 1920-an dan 1930-an (?) atau lebih awal sedikit dari itu, masih ada kampung Melayu di kawasan pusat bandar Kuala Lumpur . Antaranya kampung Mandailing di kawasan Chow Kit, Kampung Rawa di Jalan Melayu dan Jalan Masjid India dan Kampung Jawa di sekitar Jalan Tun Perak.

Malangnya kini kampung-kampung itu sudah tiada lagi.

Sebagai tanda kawasan itu dulunya adalah kampung Melayu, maka kini ada beberapa jalan yang menunjukkan nama Melayu atau nama orang Melayu, khasnya Jalan Melayu di kawasan yang dulunya ialah kampung Rawa, dan Lorong Haji Taib 1-4 serta Jalan Haji Husin di kawasan Chow Kit.

Jalan Tun Perak sekarang yang dulunya terletak di kawasan kampung Jawa pernah diberi nama Jalan Jawa. Tapi nama Jalan Jawa sudah ditukar dan sudah tinggal sejarah.

Orang Melayu nampaknya hanya boleh bertahan di kawasan perkampungan itu ketika kawasan itu masih merupakan kawasan pertanian.

Apabila kawasan itu bertukar menjadi pusat perniagaan, dan mereka mesti menyesuaikan diri dengan ekonomi kewangan, mereka tidak dapat lagi bertahan di situ. Mereka menjual tanah mereka kepada orang Cina dan India yang pandai berniaga dan sudah biasa hidup dengan ekonomi wang, dan berpindah ke kawasan kampung seperti Gombak dan Ulu Kelang atau kawasan lain.

Dengan itu, lenyaplah kampung Melayu dari pusat bandar Kuala Lumpur. Dan kini hanya tinggal kenangan.

No comments:

Post a Comment