Thursday, December 22, 2011

Apa khabar Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Selangor (PSMCS)?

Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Selangor (PSMCS) merupakan sebuah persatuan sejarah yang aktif ketika dipimpin oleh Almarhum Haji Said Razi selama kira-kira sepuluh tahun.

Antara aktiviti utamanya pada tahun-tahun terakhir, sebelum beliau meninggal dunia dua tahun yang lalu, termasuklah mengadakan seminar sejarah daerah-daerah di Selangor, mengadakan ceramah oleh tokoh-tokoh berpengalaman dua kali setahun di bawah program "Sepagi Bicara Sejarah" dan "Sepetang Bicara Sejarah", dan menerbitkan majalah tahunannya, "Malawati".

Akan tetapi, selepas beliau meninggal dunia, semua aktiviti PSMVCS nampaknya telah terhenti.

Aktiviti PSMCM yang terakhir, setelah berehat agak lama, adalah mengadakan Seminar Sejarah Hulu Langat tidak lama dahulu. Akan tetapi, seminar ini dijalankan dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kajang dan seolah-olah menumpang program yang diatur oleh Majlis Perbandaran Kajang. Kertas kerja yang dibentangkan hanya tiga buah, dan penulisnya pun tidak diberi apa-apa sagu hati , sebagaimana yang biasa dilakukan oleh PSMCS pada masa yang lalu.

Pada tahun yang lalu Penolong Setiausaha PSMCS ada memberitahu ahli-ahlinya melalui emel tentang kegiatan yang dilakukan oleh PSMCS dan badan-badan lain. Akan tetapi sekarang pemberitahuan melalui emel ini pun sudah tidak ada lagi.

Sebagai ahli, saya merasa sudah putus hubungan dengan PSMCS dan tidak tahu apa-apa aktiviti PSMCS, jika ada, atau PSMCS sekarang sedang berehat panjang?

Apa khabar PSMCS?

No comments:

Post a Comment