Wednesday, October 12, 2011

Taman Bangi yang sepi

Taman Bangi adalah sebuah taman perumahan kecil, terdiri daripada 48 buah rumah: 24 buah rumah semi-D, dan 24 buah lagi rumah teres dua tingkat.

Taman ini dekat dengan pekan Kajang, hanya kira-kira dua km. Walaupun namanya Taman Bangi, tapi ia agak jauh dari pekan Bangi lama atau Bandar Baru Bangi.

Ketika mula-mula dibuka, pada tahun 1978, kira-kira tiga suku penduduknya adalah orang Melayu. Kebanyakannya pensyarah UKM.

Saya membeli rumah kepunyaan Dr.Haron Din di taman ini, ketika penduduk Melayu masih ramai.Dr.Kamal Hassan (sekarang Prof.) yang ketika itu masih menjadi pensyarah di UKM, juga tinggal di taman ini.

Satu sebab saya membeli rumah dan tinggal di taman ini adalah kerana penduduknya ramai terdiri daripada pensyarah UKM seperti saya. Malah hubungan baik saya dengan Dr.Kamal ketika itu juga merupakan salah satu faktor mengapa saya memilih tinggal di taman ini.

Akan tetapi, kini komposisi penduduk Taman Bangi telah berubah. Kebanyakan pensyarah UKM telah berpindah ke tempat lain, membeli rumah yang lebih besar atau membina rumah banglo besar di tanah mereka sendiri. Di samping itu , ada juga yang sudah meninggal dunia.

Kini penduduk Melayu hanya kira-kira satu empat. Kebanyakannya sudah tua, dan ada juga yang sudah uzur.

Kalau saya mengadakan kenduri tahlil , yang datang biasanya hanya empat lima orang. Dan saya perlu menjemput penduduk dari taman sebelah untuk meramaikannya.

Bagaimanapun, saya akan terus tinggal di sini, kerana saya tidak bercadang untuk membeli atau membuat rumah di tempat lain. Inilah tempat tinggal saya, mungkin hingga ke akhir hayat saya.

No comments:

Post a Comment