Friday, October 14, 2011

Sepatutnya Jalan Rekoh, bukan Jalan Reko

Saya tinggal di sebuah taman perumahan di Jalan Reko, Kajang. Dari manakah asalnya nama Jalan Reko?

Saya pernah bertanya kepada seorang guru pencen yang sudah lama tinggal di Kajang tentang asal perkataan Reko. Katanya Reko adalah nama seorang Inggeris. Jawapannya tidak meyakinkan saya.

Apabila saya lihat peta lama negeri Selangor, saya dapati dihujung jalan ini, sebelum sampai ke UKM, ada sebuah tempat bernama Rekoh.

Penyelidikan saya kemudian menunjukkan bahawa pada masa dahulu Rekoh adalah sebuah pekan kecil. Di sekitarnya atau tidak jauh dari pekan ini ada lombong bijih timah. Jadi Rekoh adalah satu tempat yang terkenal.

Penemuan nama Rekoh ini meyakinkan saya bahawa Reko adalah berasal dari nama pekan Rekoh.

Dengan itu, nama jalan yang sepatutnya ialah Jalan Rekoh, bukan Jalan Reko.

Nama Jalan Reko adalah satu kesilapan, dan namanya pun tidak sedap dan tidak cantik. Adakah tidak wajar jika nama jalan ini diubah kepada Jalan Rekoh, atau nama lain yang lebih sesuai?

No comments:

Post a Comment