Sunday, October 16, 2011

Gerakan Politik Kiri di Hulu Langat: kertas kerja yg tidak dapat dibentangkan

Pada 15 Oktober 2011 saya menghadiri Program Semarak Kemerdekaaan dan Seminar Sejarah Daerah Hulu Langat, anjuran bersama Majlis Perbandaran Kajang dan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Selangor (PSMCS) di Kajang.

Sepatutnya saya membentangkan kertas kerja saya yang bertajuk "Gerakan Politik Kiri di Hulu Langat, 1946-1948" dalam program itu. Akan tetapi, saya tidak dapat berbuat demikian, kerana pihak panitia berpendapat kertas kerja saya tidak sesuai dibentangkan kepada hadirin yang sebahagiannya adalah pelajar sekolah. Di samping itu, mereka takut kertas kerja saya akan menimbulkan kontroversi, setelah timbulnya "isu Mat Sabu".

Ini ialah kerana dalam kertas kerja saya itu saya ada menyatakan bahawa penduduk Jenderam yang menyertai perang gerila bersama PKM pada zaman darurat dahulu adalah juga pejuang kemerdekaan. Ini pendapat yang mereka anggap tidak sesuai didengar oleh murid sekolah, kerana selama ini murid sekolah telah diajar bahawa komunis itu adalah pengganas, bukan pejuang kemerdekaan. Pejuang kemerdekaan ialah UMNO sahaja , bukan golongan kiri, apalagi PKM.

Walau bagaimanapun, saya ada membawa beberapa naskhah kertas kerja saya yang saya cetak sendiri.

Kebetulan pada hari itu turut hadir ADUN Kajang, Cikgu Lee Kim Sin, dan En.Zuklfikar Ali, ahli Majlis Perbandaran Kajang yang kedua-duanya berminat terhadap sejarah. Malah En.Zulfikar Ali menyatakan dia meminati buku saya Paya Jejawi: Satu Kajian Antropologi Politik (DBP, 1989). Jadi saya telah memberikan salinan kertas kerja saya kepada mereka.

En.Zahari pegawai Majlis Perbandaran Kajang yang merupakan salah seorang panitia membayangkan bahawa saya mungkin akan diberi peluang untuk membentangkan kertas kerja saya dalam satu majlis yang lain. Saya tidak tahu bila dan betul atau tidak. Tapi kalau betul, syukurlah. Mudah-mudahan ada munafaatnya.

No comments:

Post a Comment