Wednesday, December 3, 2014

Indon dapat IC Biru dengan mudah di Sabah

Di Taman Seri Langat, Kajang   ada beberapa buah flat murah yang penghuninya banyak terdiri daripada pendatang asing: Indon, Bangla dan lain-lain. Sebahagian  besar daripada pendatang asing itu ialah pekerja kilang di Bandar Baru Bangi dan pekerja sebuah pasar raya besar yang terletak di Jalan Reko, Kajang.

Di antara orang Indon itu ada seorang yang selalu bersembahyang Isya  di  surau  Taman Seri Langat, tempat saya juga bersembahyang secara berjemaah.  Dia selalunya menundukkan diri apabila bersalam dengan saya, mungkin sebagai tanda hormat. Bagaimanapun, saya jarang sekali berkesempatan untuk berbual-bual dengannya.

Pada suatu hari, dia datang awal ke surau untuk bersembahyang Isya, dan  dapatlah saya berbual-bual dengannya, walaupun tidak begitu lama.

Antara lain, saya bertanya, "Bapak sudah ada IC Merah"?  Saya bertanya demikian, kerana saya menduga dia sudah menjadi penduduk tetap, dan mengikut pengalaman saya memang ramai orang Indon yang menetap di flat murah  seperti beliau sudah mempunyai IC Merah

"Oh, tidak. Saya ada IC Biru", jawab beliau.

Jawapan beliau menarik hati saya, walaupun saya tidaklah terlalu  terkejut. "Bila dapat?" saya bertanya.

"Dulu masa saya tinggal di Sabah", jawabnya.

Rupanya  beliau pernah tinggal di Sabah sebelum berpindah ke Semenanjung. Beliau mendapat IC Biru tidak lama setelah tinggal di Sabah.

Saya tidak bertanya bagaimana beliau boleh mendapat IC Biru itu; bagaimana prosesnya, dan adakah kena bayar atau tidak.

Bagaimanapun, ini adalah satu contoh bagaimana seorang pendatang asing yang baru datang ke Sabah boleh mendapat IC biru dengan mudah pada satu masa dahulu.




No comments:

Post a Comment