Wednesday, December 3, 2014

Ahmad Salleh (Mantan Setiausaha BATAS (Barisan Tani Malaya)

Nama Ahmad Salleh hampir tidak tersebut dalam buku-buku yang ditulis oleh Abdullah CD dan Suriani Abdullah, walaupun  dia salah seorang pejuang kemerdekaan yang penting dari Temerloh dan pernah bergerak dalam  Rejimen Ke-10. Ini  barangkali kerana Ahmad Salleh  telah meninggalkan  berjuangan bersenjata lebih awal daripada  kawan-kawannya. Bagaimanapun, saya kira beliau pernah memainkan peranan yang penting, dan namanya tidak harus dilupakan begitu sahaja.

Ahmad yang merupakan anak seorang guru pernah belajar di Sekolah Inggeris  di Kuala Lipis  dan meninggalkan bangku sekolah kerana menyertai perjuangan kemerdekaan. Bapanya dikatakan menangis kerana tindakannya meninggalkan bangku persekolahan itu.

Ahmad mempunyai hubungan rapat dengan Kamarulzaman Teh, Ketua API Pahang dan pemimpin API yang lain.Akan tetapi katanya dia tidak memegang apa-apa jawatan dalam gerakan itu.

Jawatan penting yang  pernah dipegang oleh Ahmad ialah Setiausaha Barisan Tani Malaya (BATAS)  yang diketuai oleh Musa Ahmad, yang kemudiannya pernah menjadi Pengerusi PKM.

Dalam Rejimen Ke-10, Ahmad pernah memegang jawatan tinggi, iaitu sebagai Ketua Kompeni dengan pangkat Kaptan. Dalam perjuangan  dia memakai nama samaran Abas. Jadi ketika itu   dia disebut Kaptan Abas.

Selepas "Peristiwa Padang Piol"   yang hampir menghancurkan  Rejimen Ke-10, Ahmad adalah salah seorang yang balik ke Temerloh dan ingin meninggalkan perjuangan. Dia dikatakan pernah berjumpa dengan Yoep Mahidin, ADO Temerloh secara sulit. Kerana tindakannya berjumpa dengan Yoep  Mahidin itu dia dicurigai oleh Chin Peng  dan mungkin akan dikenakan tindakan,   Oleh itu,   dia telah mengambil keputusan untuk  melarikan diri ke Indonesia.

Bagaimanapun, dia tidak jadi melarikan diri ke Indonesia, kerana barangkali tidaklah mudah untuk berbuat demikian. Dia kemudian dimaafkan oleh Chin Peng, dan . atas pujukan Chin Peng dia menyertai  Ibrahim Chik yang  ditugaskan pergi ke Selatan Thailand  untuk merintis penempatan Rejimen Ke-10 di negera  itu, sebelum pasukan Rejimen Ke-10 pindah beramai-ramai  ke negara itu.

Bagaimanapun, Ahmad mengambil keputusan meninggalkan perjuangan,  kerana tidak bersetuju Rejimen  Ke-10  meneruskan perjuangan bersenjata dari Selatan Thailand dan seterusnya turun ke Tanah Melayu semula.

Dia menyerah diri  kepada Pasukan Keselamatan  di Kota Baharu, Kelantan  pada tahun 1955 dan kemudian bekerjasama dengan pihak kerajaan  yang mahu menghapuskan gerakan komunis, ketika kawan-kawannya seperti Abdullah CD dan lain-lain masih meneruskan perjuangan dari Selatan Thailand sehingga tahun  1989.


.

No comments:

Post a Comment