Dalam tahun 1970-an dan 1980-an dahulu banyak sekali setinggan Melayu di Kuala Lumpur. dan Selangor.Kebanyakannya ialah orang-orang kampung yang berpindah ke bandar kerana dorongan DEB yang mahu membandarkan orang-orang Melayu. Mereka membuka tanah kerajaan yang ketika itu masih merupakan tanah kosong atau kawasan hutan.
Sebahagian daripada mereka ada yang bernasib baik. Mereka diberi hak milik tanah yang mereka duduki. Dengan itu, mereka menduduki perkampungan itu sebagai penduduk tetap dan bukan lagi sebagai setinggan. Akan tetapi, lebih ramai yang tidak mendapat hak milik tanah yang mereka diami, dan terus tinggal di situ sebagai setinggan.
Walaupun mereka tinggal di sesebuah perkampungan sebagai setinggan, tetapi secara beransur-ansur kampung mereka diberi kemudahan air paip dan api letrik. Jadi agak selesa juga mereka tinggal di situ.
Namun, nasib setinggan tidak selalu cerah. Dari semasa ke semasa ada tanah yang mereka duduki diambil oleh kerajaan atau dibeli oleh pihak swasta. Mereka terpaksa berpindah atau dipaksa berpindah, tapi pada mulanya selalu diberi pampasan yang berpatutan.
Pada masa Khir Toyo menjadi Selangor, kerajaan negeri menjalankan dasar "setinggan sifar". Kawasan setinggan semakin banyak yang dibeli oleh pihak swasta. Maka banyaklah setinggan yang dipaksa berpindah ke rumah murah yang dibina oleh kerajaan. Namun, nasib mereka masih agak baik, kerana mereka umumnya diberi pampasan dan dapat tinggal di rumah yang agak murah.
Sekarang kampung setinggan di Selangor dan Kuala Lumpur sudah hampir habis, khasnya yang besar-besar. Jika letaknya di pusat bandar, sudah tentu kawasan itu dibeli dan akan dimajukan oleh pemodal besar.
Tidak ada sesiapa yang boleh mempertahankan kedudukan setinggan di situ, kerana mereka bukan pemilik sah tanah yang mereka diami. Mereka terpaksa atau dipaksa pindah oleh pihak yang berkuasa, kerana pihak yang berkuasa adalah penganut dasar pembangunan ala kapitalis. Di bawah dasar itu, kawasan yang berharga di pusat bandar mesti dibangunkan oleh pemodal yang mampu mendirikan bangunan pencakar langit dan bukan lagi dipenuhi dengan rumah setinggan.
Inilah nasib setinggan di Kampung Chubadak Tambahan yang terpaksa berpindah dari kampung yang mereka teroka dan mereka diami selama lebih 40 tahun!
Wednesday, October 29, 2014
Tuesday, October 28, 2014
Pendatang dari Indonesia: Jangan Datang Secara Haram
Oleh kerana pada zaman penjajahan dahulu, orang-orang dari Indonesia bebas merantau ke Tanah Melayu tanpa apa-apa sekatan, maka dalam tahun-tahun-tahun kebelakangn ini banyak sekali orang dari Indonesia yang datang ke negara ini tanpa melalui saluran yang sah.
Mereka tahu di Indonesia dan di Malaysia kini ada undang-undang imigresen yang memestikan mereka datang ke negara ini melalui saluran yang sah. Akan tetapi, mereka telah melanggar undang-undang itu dengan masuk secara haram.
Biasanya mereka masuk melalui jalan laut dengan menaiki tongkang atau motorbot, dan mendarat di tempat-tempat tertentu di Johor, Selangor dan negeri lain, yang sudah menjadi pengkalan untuk pendaratan secara haram.
Di Indonesia dan di Malaysia ada orang-orang yang dipanggil Tekong yang menolong menguruskan kemasukan mereka ke negara ini.
Kemasukan orang-orang dari Indonesia secara haram ini boleh dianggap sebagai lanjutan dari tradisi merantau yang bebas, yang tidak ada apa-apa sekatan, yang boleh dilakukan oleh orang-orang dari Indonesia pada masa yang lalu.
Namun, kini keadaan sudah berubah. Indonesia dan Malaysia sudah menjadi negara merdeka yang terpisah, yang mempunyai undang-undang imigresen masing-masing. Jadi mereka tidak lagi bebas datang ke negara ini seperti yang boleh dilakukan pada zaman pra-merdeka.
Oleh yang demikian, wajarlah orang-orang dari Indonesia datang ke negara ini secara legal atau mengikut undang-undang dan saluran yang sah. Jika mereka datang secara haram,mereka dipanggil pendatang haram dan boleh ditangkap dan dipenjarakan atau dikurung di tempat tahanan sebelum dihantar pulang ke Indonesia,
Mereka tahu di Indonesia dan di Malaysia kini ada undang-undang imigresen yang memestikan mereka datang ke negara ini melalui saluran yang sah. Akan tetapi, mereka telah melanggar undang-undang itu dengan masuk secara haram.
Biasanya mereka masuk melalui jalan laut dengan menaiki tongkang atau motorbot, dan mendarat di tempat-tempat tertentu di Johor, Selangor dan negeri lain, yang sudah menjadi pengkalan untuk pendaratan secara haram.
Di Indonesia dan di Malaysia ada orang-orang yang dipanggil Tekong yang menolong menguruskan kemasukan mereka ke negara ini.
Kemasukan orang-orang dari Indonesia secara haram ini boleh dianggap sebagai lanjutan dari tradisi merantau yang bebas, yang tidak ada apa-apa sekatan, yang boleh dilakukan oleh orang-orang dari Indonesia pada masa yang lalu.
Namun, kini keadaan sudah berubah. Indonesia dan Malaysia sudah menjadi negara merdeka yang terpisah, yang mempunyai undang-undang imigresen masing-masing. Jadi mereka tidak lagi bebas datang ke negara ini seperti yang boleh dilakukan pada zaman pra-merdeka.
Oleh yang demikian, wajarlah orang-orang dari Indonesia datang ke negara ini secara legal atau mengikut undang-undang dan saluran yang sah. Jika mereka datang secara haram,mereka dipanggil pendatang haram dan boleh ditangkap dan dipenjarakan atau dikurung di tempat tahanan sebelum dihantar pulang ke Indonesia,
Kampung Chubadak Tambahan: Perjuangan yang Sudah Terlambat
Saya bersimpati dengan nasib penduduk Kampung Chubadak Tambahan yang dipaksa keluar dari kampung mereka, kerana tanah yang mereka diami sudah dibeli oleh pemaju/pemodal/kapitalis.
Perjuangan orang-orang yang ingin membela nasib mereka adalah baik sekali. Akan tetapi, perjuangan itu sudah terlambat.
Penduduk Kampung Chubadak Tambahan sudah bertahun-tahun tinggal di kampung itu sebagai setinggan.
Sepatutnya mereka meminta kepada kerajaan atau pihak-pihak yang ingin menolong mereka meminta kepada kerajaan supaya tanah di kampung itu dibahagi-bahagikan kepada mereka sebelum tanah itu dibeli oleh pihak pemaju/pemodal.kapitalis.
Jika dilihat dari perspektif yang lain pula, mungkin tidak lojik sebuah kampung setinggan dikekalkan wujud berdampingan dengan bangunan pencakar langit yang besar, canggih dan moden.
Kampung setinggan itu mesti dirobohkan dan penduduknya mesti dipindahkan ke rumah lain yang lebih bagus.
Memang mereka telah menjadi korban pembangunan.
Akan tetapi, apabila mereka sanggup menjadi setinggan, mereka memang tidak boleh berharap untuk tinggal di satu selama-lamanya,kecuali jika mereka berjaya mendapatkan hak milik tanah di tempat itu. Cepat atau lambat mereka mesti juga meninggalkan kampung setinggan tersebut.
Perjuangan orang-orang yang ingin membela nasib mereka adalah baik sekali. Akan tetapi, perjuangan itu sudah terlambat.
Penduduk Kampung Chubadak Tambahan sudah bertahun-tahun tinggal di kampung itu sebagai setinggan.
Sepatutnya mereka meminta kepada kerajaan atau pihak-pihak yang ingin menolong mereka meminta kepada kerajaan supaya tanah di kampung itu dibahagi-bahagikan kepada mereka sebelum tanah itu dibeli oleh pihak pemaju/pemodal.kapitalis.
Jika dilihat dari perspektif yang lain pula, mungkin tidak lojik sebuah kampung setinggan dikekalkan wujud berdampingan dengan bangunan pencakar langit yang besar, canggih dan moden.
Kampung setinggan itu mesti dirobohkan dan penduduknya mesti dipindahkan ke rumah lain yang lebih bagus.
Memang mereka telah menjadi korban pembangunan.
Akan tetapi, apabila mereka sanggup menjadi setinggan, mereka memang tidak boleh berharap untuk tinggal di satu selama-lamanya,kecuali jika mereka berjaya mendapatkan hak milik tanah di tempat itu. Cepat atau lambat mereka mesti juga meninggalkan kampung setinggan tersebut.
Perjuangan Anwar sudah berjaya
Melihat apa yang berlaku di Universiti Malaya pada 27 Oktober 2014 jelas pengaruh dan karisma Anwar di kalangan anak-anak muda Melayu masih ada.
Anwar akan terus disanjung oleh mereka, walau apapun keputusan mahkamah pada 28 Oktober 2014.
Walau bagaimanapun, perjuangan rakyat dan perjuangan reformasi perlu diteruskan sama ada Anwar dipenjarakan atau tidak. Sedikit sebanyak perjuangan reformasi yang dilancarkan oleh Anwar sebenarnya sudah berjaya, walaupun ditakdirkan dia tidak berjaya menjadi PM.
Sekarang PKR yang dilahirkan oleh Anwar sudah berjaya memerintah beberapa buah negeri. Pakatan ini mesti dikekalkan, diperkuatkan dan diteruskan supaya akhirnya boleh menjadi alternatif kepada BN.
Anwar akan terus disanjung oleh mereka, walau apapun keputusan mahkamah pada 28 Oktober 2014.
Walau bagaimanapun, perjuangan rakyat dan perjuangan reformasi perlu diteruskan sama ada Anwar dipenjarakan atau tidak. Sedikit sebanyak perjuangan reformasi yang dilancarkan oleh Anwar sebenarnya sudah berjaya, walaupun ditakdirkan dia tidak berjaya menjadi PM.
Sekarang PKR yang dilahirkan oleh Anwar sudah berjaya memerintah beberapa buah negeri. Pakatan ini mesti dikekalkan, diperkuatkan dan diteruskan supaya akhirnya boleh menjadi alternatif kepada BN.
Sunday, October 26, 2014
Keturunan orang dari Indonesia bukan pendatang
Sebelum Indonesia dijajah oleh Belanda dan Malaysia dijajah oleh Inggeris, kawasan kedua-dua negara ini disebut Nusantara atau Alam Melayu. Penduduknya adalah bangsa serumpun, iaitu rumpun Melayu, walaupun mereka terbahagi kepada pelbagai bangsa.
Di Alam Melayu pernah wujud kerajaan besar, seperti Palembang di Sumatera dan Majapahit di Jawa. Akan tetapi Palembang dan Majapahit adalah sebahagian daripada Nusantara atau Alam Melayu.
Jadi jika penduduk Alam Melayu berpindah dari satu tempat ke satu tempat atau dari satu pulau ke satu pulau pada masa dahulu, misalnya jika orang dari Pulau Sumatera berpindah ke Tanah Melayu ( ke negeri Melaka atau Negeri Sembilan, misalnya) mereka masih bermobiliti dalam satu wilayah budaya yang sama. Tidak timbul mereka menjadi pendatang jika mereka berbuat demikian.
Sekarang memang telah wujud dua negara -- Indonesia dan Malaysia. Dan penduduk kedua-dua negara sudah tidak bebas lagi berkunjung ke negara lain seperti dahulu. Dengan itu, orang Jawa, Madura atau Bugis dari Indonesia boleh disebut pendatang jika mereka berhijrah ke Malaysia pada masa kini.
Akan tetapi, tidak demikian halnya orang-orang dari Indonesia yang berpindah ke Malaysia pada masa dahulu, iaitu sebelum wujudnya negara Indonesia dan Malaysia. Mereka bukan pendatang, kerana mereka berpindah di wilayah budaya Alam Melayu atau Nusantara yang merupakan tanah air mereka ,sebelum wujudnya negara Indonesia dan Malaysia.
Dengan demikian, anak cucu mereka, atau keturunan orang-orang yang berhijrah dari Indonesia sebelum wujudnya negara Indonesia pada tahun 1945 bukanlah pendatang. Mereka keturunan rumpun Melayu yang berpindah di tanah air mereka sendiri, Nusantara atau Alam Melayu.
Di Alam Melayu pernah wujud kerajaan besar, seperti Palembang di Sumatera dan Majapahit di Jawa. Akan tetapi Palembang dan Majapahit adalah sebahagian daripada Nusantara atau Alam Melayu.
Jadi jika penduduk Alam Melayu berpindah dari satu tempat ke satu tempat atau dari satu pulau ke satu pulau pada masa dahulu, misalnya jika orang dari Pulau Sumatera berpindah ke Tanah Melayu ( ke negeri Melaka atau Negeri Sembilan, misalnya) mereka masih bermobiliti dalam satu wilayah budaya yang sama. Tidak timbul mereka menjadi pendatang jika mereka berbuat demikian.
Sekarang memang telah wujud dua negara -- Indonesia dan Malaysia. Dan penduduk kedua-dua negara sudah tidak bebas lagi berkunjung ke negara lain seperti dahulu. Dengan itu, orang Jawa, Madura atau Bugis dari Indonesia boleh disebut pendatang jika mereka berhijrah ke Malaysia pada masa kini.
Akan tetapi, tidak demikian halnya orang-orang dari Indonesia yang berpindah ke Malaysia pada masa dahulu, iaitu sebelum wujudnya negara Indonesia dan Malaysia. Mereka bukan pendatang, kerana mereka berpindah di wilayah budaya Alam Melayu atau Nusantara yang merupakan tanah air mereka ,sebelum wujudnya negara Indonesia dan Malaysia.
Dengan demikian, anak cucu mereka, atau keturunan orang-orang yang berhijrah dari Indonesia sebelum wujudnya negara Indonesia pada tahun 1945 bukanlah pendatang. Mereka keturunan rumpun Melayu yang berpindah di tanah air mereka sendiri, Nusantara atau Alam Melayu.
Thursday, October 23, 2014
Mengapa orang Indonesia tidak suka dipanggil Indon?
Saya tidak tahu sejak bila orang Indonesia yang tinggal di negara ini dipanggil Indon. Akan tetapi, tentulah selepas tahun 1970-an, iaitu selepas orang-orang dari Indonesia datang beramai-ramai untuk bekerja di negara ini.
Panggilan Indon itu saya kira lahir secara alamiah, sama seperti orang Melayu memanggil orang yang datang dari Bangladesh dengan panggilan Bangla. Saya kira panggilan Indon itu tidak bermaksud untuk menghina atau merendah-rendahkan orang yang berasal dari Indonesia.
Saya faham banyak orang Indonesia, khasnya golongan yang terpelajar, tidak suka dengan panggilan Indon itu. Akan tetapi, setakat ini sebab mereka tidak suka itu tidaklah jelas. Mungkin mereka menganggp panggilan itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan orang Indonesia, sedangkan hal itu tidaklah benar.
Yang lebih benar saya kira orang Indonesia terpelajar itu tidak suka orang Indonesia datang ke negara ini untuk bekerja sebagi kuli atau pekerjaan yang rendah statusnya. Dan kerana itulah mereka merasakan panggilan Indon itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan mereka.
Akan tetapi, jika mereka tidak suka orang Indonesia datang ke negara ini untuk bekerja sebagai kuli, Indonesia harus menyediakan pekerjaan yang cukup untuk rakyatnya. Hanya dengan begitu, orang Indonesia tidak lagi datang bekerja sebagai kuli di negara ini, dan dengan demikian panggilan Indon itu juga akan hilang dengan sendirinya.
Panggilan Indon itu saya kira lahir secara alamiah, sama seperti orang Melayu memanggil orang yang datang dari Bangladesh dengan panggilan Bangla. Saya kira panggilan Indon itu tidak bermaksud untuk menghina atau merendah-rendahkan orang yang berasal dari Indonesia.
Saya faham banyak orang Indonesia, khasnya golongan yang terpelajar, tidak suka dengan panggilan Indon itu. Akan tetapi, setakat ini sebab mereka tidak suka itu tidaklah jelas. Mungkin mereka menganggp panggilan itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan orang Indonesia, sedangkan hal itu tidaklah benar.
Yang lebih benar saya kira orang Indonesia terpelajar itu tidak suka orang Indonesia datang ke negara ini untuk bekerja sebagi kuli atau pekerjaan yang rendah statusnya. Dan kerana itulah mereka merasakan panggilan Indon itu sebagai panggilan yang menghina atau merendahkan mereka.
Akan tetapi, jika mereka tidak suka orang Indonesia datang ke negara ini untuk bekerja sebagai kuli, Indonesia harus menyediakan pekerjaan yang cukup untuk rakyatnya. Hanya dengan begitu, orang Indonesia tidak lagi datang bekerja sebagai kuli di negara ini, dan dengan demikian panggilan Indon itu juga akan hilang dengan sendirinya.
Pasar Raja Bot, bukan Pasar Chow Kit
Pasar Chow Kit di Kuala Lumpur sebenarnya tidak terletak di Jalan Chow Kit, walaupun ia berhampiran dengan jalan tersebut. Ia terletak di Jalan Raja Bot dan berhampiran dengan Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Pada awal tahun 1970-an saya pernah tinggal di hujung Jalan Raja Bot, berhampiran dengan Sungai Bonus. Pasar Chow Kit menjadi tempat saya membeli ikan, sayur dan buah-buahan, kerana harga barang di pasar itu memang agak murah. Keadaan ini agaknya berlanjutan sehingga tahun 1980-an, setelah saya berpindah ke Semenyih.
Pada masa ini harga barang-barang di pasar itu tidaklah murah lagi. Namun pasar itu masih menjadi tumpuan orang-orang Melayu yang tinggal di Kampung Baru dan kawasan sekitarnya.
Bagaimanapun, kerana ia terletak di Jalan Raja Bot dan bukan di Jalan Chow Kit, nama pasar itu patutlah ditukar kepada Pasar Raja Bot.
Pada awal tahun 1970-an saya pernah tinggal di hujung Jalan Raja Bot, berhampiran dengan Sungai Bonus. Pasar Chow Kit menjadi tempat saya membeli ikan, sayur dan buah-buahan, kerana harga barang di pasar itu memang agak murah. Keadaan ini agaknya berlanjutan sehingga tahun 1980-an, setelah saya berpindah ke Semenyih.
Pada masa ini harga barang-barang di pasar itu tidaklah murah lagi. Namun pasar itu masih menjadi tumpuan orang-orang Melayu yang tinggal di Kampung Baru dan kawasan sekitarnya.
Bagaimanapun, kerana ia terletak di Jalan Raja Bot dan bukan di Jalan Chow Kit, nama pasar itu patutlah ditukar kepada Pasar Raja Bot.
Wednesday, October 22, 2014
Orang Melayu bukan pendatang
Dalam tulisan terdahulu saya sudah tegaskan bahawa orang Melayu bukan pendatang di negara ini, walaupun datuk nenek mereka dahulu berhijrah dari negara yang kini dikenali sebagai Indonesia. Sebabnya ialah sebelum Indonesia wujud sebagai negara yang merdeka pada tahun 1945, negara Indonesia dan Malaysia belum wujud sebagai negara yang berasingan. Yang wujud pada masa itu adalah sebuah wilayah budaya yang dikenali sebagai Alam Melayu atau Nusantara, walaupun telah dibelahbagikan oleh penjajah Inggeris dan Belanda. Namun, penduduk Alam Melayu adalah satu bangsa serumpun, iaitu Rumpun Melayu. Jadi jika orang Minangkabu, Jawa atau Bugis berhijrah ke Tanah Melayu, mereka adalah berpindah dalam satu wilayah budaya yang sama, samalah seperti orang Cina yang berpindah dari Shanghai ke Taiwan, atau orang India berpindah dari Madras ke Bombay.
Yang lebih penting lagi adalah sejak abad ke-15 orang-orang dari Rumpun Melayu, yang berasal dari kepulauan lain di Alam Melayu itu, sama ada orang "Melayu", Minangkabau atau Bugis, telah membentuk satu struktur politik yang mantap, dan telah menjadi raja atau pemerintah di Melaka, Pahang, Johor, Perak dan lain-lain. Dengan itu, di Tanah Melayu yang terdiri daripada beberapa negeri itu telah wujud "negeri Melayu" dengan raja dan pemerintah Melayu.
Dalam hubungan ini,perlu dijelaskan bahawa Orang Asli memang penduduk asal negeri ini. Akan tetapi, mereka tidak pernah membentuk suatu struktur politik yang boleh dianggap sebagai sebuah negeri, Tidak ada di antara mereka yang menjadi Raja atau Sultan. Tetapi sebaliknya mereka telah menjadi rakyat kepada raja-raja Melayu.
Orang Cina dan India memang jelas datang dari negara atau wilayah budaya yang lain di luar Alam Melayu. Mereka bukan bangsa serumpun dengan bangsa Melayu. Oleh itu, merekalah pendatang, dan bukan bangsa Melayu.
Yang lebih penting lagi adalah sejak abad ke-15 orang-orang dari Rumpun Melayu, yang berasal dari kepulauan lain di Alam Melayu itu, sama ada orang "Melayu", Minangkabau atau Bugis, telah membentuk satu struktur politik yang mantap, dan telah menjadi raja atau pemerintah di Melaka, Pahang, Johor, Perak dan lain-lain. Dengan itu, di Tanah Melayu yang terdiri daripada beberapa negeri itu telah wujud "negeri Melayu" dengan raja dan pemerintah Melayu.
Dalam hubungan ini,perlu dijelaskan bahawa Orang Asli memang penduduk asal negeri ini. Akan tetapi, mereka tidak pernah membentuk suatu struktur politik yang boleh dianggap sebagai sebuah negeri, Tidak ada di antara mereka yang menjadi Raja atau Sultan. Tetapi sebaliknya mereka telah menjadi rakyat kepada raja-raja Melayu.
Orang Cina dan India memang jelas datang dari negara atau wilayah budaya yang lain di luar Alam Melayu. Mereka bukan bangsa serumpun dengan bangsa Melayu. Oleh itu, merekalah pendatang, dan bukan bangsa Melayu.
Siapa Pendatang? (2)
Ketika orang Cina dan India datang ke Tanah Melayu dan Singapura (atau disebut juga Malaya ketika itu ) pada abad ke-19, di negara ini sudah ada sistem politik Melayu yang mantap, sudah ada raja dan pemerintah Melayu.
Negara ini juga dikenali sebagai Tanah Melayu atau negeri Melayu.
Apabila orang-orang dari seberang (dari Sumatera, Jawa, Kalimantan dll) datang ke Tanah Melayu, mereka diterima oleh Inggeris yang menjajah Tanah Melayu pada masa itu sebagai sebahagian orang Melayu, dan orang-orang itu diterima oleh raja-raja Melayu sebagai rakyat negeri mereka. Sebabnya mereka datang dari wilayah budaya yang sama, iaitu Alam Melayu atau Nusantara, dan mereka memang merupakan satu bangsa yang dianggap serumpun.
Orang-orang Cina dan India pula pada masa itu datang ke Tanah Melayu untuk mencari makan, dan mereka pada umumnya memang belum mahu menjadi penduduk tetap di negara ini.
Sebagai pendatang, mereka tentu mengiktiraf kedudukan dan kedaulatan raja-raja Melayu, walaupun mereka bukan rakyat raja-raja berkenaan. Ketika itu orang Melayulah yang menjadi tuan dan raja yang disembah oleh semua penduduk negara ini, termasuk orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu.
Oleh itu jika orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu itu dianggap sebagai pendatang, maka itu memang merupakan fakta sejarah yang tidak perlu dinafikan atau dimungkiri.
Negara ini juga dikenali sebagai Tanah Melayu atau negeri Melayu.
Apabila orang-orang dari seberang (dari Sumatera, Jawa, Kalimantan dll) datang ke Tanah Melayu, mereka diterima oleh Inggeris yang menjajah Tanah Melayu pada masa itu sebagai sebahagian orang Melayu, dan orang-orang itu diterima oleh raja-raja Melayu sebagai rakyat negeri mereka. Sebabnya mereka datang dari wilayah budaya yang sama, iaitu Alam Melayu atau Nusantara, dan mereka memang merupakan satu bangsa yang dianggap serumpun.
Orang-orang Cina dan India pula pada masa itu datang ke Tanah Melayu untuk mencari makan, dan mereka pada umumnya memang belum mahu menjadi penduduk tetap di negara ini.
Sebagai pendatang, mereka tentu mengiktiraf kedudukan dan kedaulatan raja-raja Melayu, walaupun mereka bukan rakyat raja-raja berkenaan. Ketika itu orang Melayulah yang menjadi tuan dan raja yang disembah oleh semua penduduk negara ini, termasuk orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu.
Oleh itu jika orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu itu dianggap sebagai pendatang, maka itu memang merupakan fakta sejarah yang tidak perlu dinafikan atau dimungkiri.
Siapa pendatang?
Sekarang istilah pendatang digunakan untuk merujuk kepada orang-orang yang datang dari Indonesia dan negara lain dalam tahun-tahun kebelakangan ini (khasnya sejak tahun 1970-an).
Ada yang datang secara illegal. Maka kita namakan mereka "pendatang haram" atau dihaluskan menjadi "pendatang tanpa izin".
Adakah orang-orang dari Indonesia yang datang ke Malaysia pada tahun-tahun yang lebih awal, (sejak abad ke-16 hingga awal abad ke-20), boleh dipanggil pendatang juga?
Pada pendapat saya istilah pendatang itu tidak tepat dan tidak sesuai digunakan untuk merujuk kepada mereka.
Dari segi sejarah, sebelum tahun 1945, negara Indonesia dan Malaysia belum wujud sebagai negara yang berasingan. Indonesia dan Malaysia pada masa itu adalah satu wilayah budaya yang disebut Alam Melayu atau Nusantara, walaupun dijajah oleh penjajah yang berlainan. Penduduknya adalah satu bangsa serumpun.
Jadi jika orang dari Jawa, Bugis atau Minang berhijrah ke Tanah Melayu, mereka berhijrah dalam satu wilayah budaya yang sama. Samalah seperti orang Cina berhijrah dari Shanghai ke Taiwan, atau orang India berpindah dari Madras ke Bombay.
Oleh itu, orang dari Indonesia yang datang ke Malaysia pada masa itu bukan "pendatang". Mereka penduduk Alam Melayu yang berpindah dalam satu wilayah budaya yang sama dan merupakan bangsa serumpun. Pendatang pada masa itu ialah orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu
Kebetulan orang-orang yang berhijrah dari Indonesia itu (seperti Bugis dan Minangkabau) telah menjadi raja atau pemerintah di negara ini. Mereka diiktiraf sebagai raja atau pemerintah oleh orang-orang yang datang dari negara Cina dan India dan oleh pendatang dari Barat juga.
Dengan itu, orang Melayu di Malaysia sekarang bukan pendatang atau keturunan pendatang, walaupun datuk nenek mereka datang dari negara yang sekarang disebut Indonesia. Sebaliknya mereka adalah tuan dan raja negara ini, sejak dulu hingga sekarang.
Ada yang datang secara illegal. Maka kita namakan mereka "pendatang haram" atau dihaluskan menjadi "pendatang tanpa izin".
Adakah orang-orang dari Indonesia yang datang ke Malaysia pada tahun-tahun yang lebih awal, (sejak abad ke-16 hingga awal abad ke-20), boleh dipanggil pendatang juga?
Pada pendapat saya istilah pendatang itu tidak tepat dan tidak sesuai digunakan untuk merujuk kepada mereka.
Dari segi sejarah, sebelum tahun 1945, negara Indonesia dan Malaysia belum wujud sebagai negara yang berasingan. Indonesia dan Malaysia pada masa itu adalah satu wilayah budaya yang disebut Alam Melayu atau Nusantara, walaupun dijajah oleh penjajah yang berlainan. Penduduknya adalah satu bangsa serumpun.
Jadi jika orang dari Jawa, Bugis atau Minang berhijrah ke Tanah Melayu, mereka berhijrah dalam satu wilayah budaya yang sama. Samalah seperti orang Cina berhijrah dari Shanghai ke Taiwan, atau orang India berpindah dari Madras ke Bombay.
Oleh itu, orang dari Indonesia yang datang ke Malaysia pada masa itu bukan "pendatang". Mereka penduduk Alam Melayu yang berpindah dalam satu wilayah budaya yang sama dan merupakan bangsa serumpun. Pendatang pada masa itu ialah orang-orang yang datang dari luar Alam Melayu
Kebetulan orang-orang yang berhijrah dari Indonesia itu (seperti Bugis dan Minangkabau) telah menjadi raja atau pemerintah di negara ini. Mereka diiktiraf sebagai raja atau pemerintah oleh orang-orang yang datang dari negara Cina dan India dan oleh pendatang dari Barat juga.
Dengan itu, orang Melayu di Malaysia sekarang bukan pendatang atau keturunan pendatang, walaupun datuk nenek mereka datang dari negara yang sekarang disebut Indonesia. Sebaliknya mereka adalah tuan dan raja negara ini, sejak dulu hingga sekarang.
Tuesday, October 21, 2014
Apa hubungan kempen menyentuh anjing dengan Islam Liberal?
Saya memang tidak berminat dengan anjing. Apalagi di sekitar rumah saya banyak anjing liar atau anjing tidak bertuan yang berkeliaran dan berak bersepah-sepah di sana sini. Ketika saya hendak pergi ke surau dengan berjalan kaki pula,kadang-kadang ada anjing liar itu yang menyalak ke arah saya, walaupun dia tidak berani mendekat.
Oleh itu, apabila baru-baru ini ada kempen yang dilancarkan oleh puak-puak tertentu untuk menggalakkan orang ramai menyentuh anjing sudah tentu saya juga tidak berminat.
Bagaimanapun, saya berminat dengan isu ini apabila kemudian banyak pula komen dan tanggapan daripada tokoh-tokoh dan pihak yang berkuasa agama. Komen mereka umumnya tentu saja sangat negatif. Mengikut mazhab Shafie yang menjadi pegangan mereka, menyentuh anjing adalah haram dan pihak-pihak yang menganjurkan kempen itu haruslah bertaubat.
Di samping itu, ada juga yang mengaitkan kempen menyentuh anjing itu dengan agenda golongan yang dikatakan mahu menyebarkan fahaman Islam liberal dan pluralisme di negara ini. Entah betul entah tidak, hal itu perlu penelitian dan penyiasatan lebih lanjut.
Setakat ini, di negara kita,setahu saya, tidak ada orang-orang yang mengaku sebagai Islam liberal. Ini barangkali kerana di negara kita Islam liberal dianggap "sesat" dan masih ditakuti seperti hantu.
Bagaimanapun, saya kira selagi ulama kira bersikap jumud dan tertutup, dan hanya berpegang kepada Mazhab Shafie, penentangan daripada pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan hal itu akan tetap ada dan sentiasa ada. Dan Islam Liberal adalah "fahaman tandingan" kepada fahaman agama yang jumud dan tertutup itu.
Oleh itu, apabila baru-baru ini ada kempen yang dilancarkan oleh puak-puak tertentu untuk menggalakkan orang ramai menyentuh anjing sudah tentu saya juga tidak berminat.
Bagaimanapun, saya berminat dengan isu ini apabila kemudian banyak pula komen dan tanggapan daripada tokoh-tokoh dan pihak yang berkuasa agama. Komen mereka umumnya tentu saja sangat negatif. Mengikut mazhab Shafie yang menjadi pegangan mereka, menyentuh anjing adalah haram dan pihak-pihak yang menganjurkan kempen itu haruslah bertaubat.
Di samping itu, ada juga yang mengaitkan kempen menyentuh anjing itu dengan agenda golongan yang dikatakan mahu menyebarkan fahaman Islam liberal dan pluralisme di negara ini. Entah betul entah tidak, hal itu perlu penelitian dan penyiasatan lebih lanjut.
Setakat ini, di negara kita,setahu saya, tidak ada orang-orang yang mengaku sebagai Islam liberal. Ini barangkali kerana di negara kita Islam liberal dianggap "sesat" dan masih ditakuti seperti hantu.
Bagaimanapun, saya kira selagi ulama kira bersikap jumud dan tertutup, dan hanya berpegang kepada Mazhab Shafie, penentangan daripada pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan hal itu akan tetap ada dan sentiasa ada. Dan Islam Liberal adalah "fahaman tandingan" kepada fahaman agama yang jumud dan tertutup itu.
Monday, October 20, 2014
Takziah atas berpulangnya Prof.Emeritus Pendita Ismail Hussain.
Saya mendapat tahu Prof.Emeritus Pendita Ismail Hussain berpulang ke rahmatullah malam ini.
Beliau sebenarnya tidak mengenali saya, kerana kami tidak pernah berkenalan secara dekat. Bagaimanapun, ada dua perkara mengenai beliau yang berkaitan dengan saya, yang selalu dalam ingatan saya.
Pertama, ketika manuskrif buku saya Paya Jejawi sedang dipertimbangkan oleh DBP untuk diterbitkan, beliau menjadi Pengerusi Jawatankuasa Penerbitan, dan saya difahamkan beliaulah yang menyokong kuat supaya buku itu diterbitkan.
Kedua, saya tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, tetapi pada masa yang lalu berminat menghadiri Hari Sastera anjuran GAPENA yang dipimpin oleh beliau. Sebagai orang yang tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, saya tentu tidak dijemput menyertai Hari Sastera tersebut. Bagaimanapun, apabila saya meminta untuk menyertai Hari Sastera yang diadakan di Pahang dan Melaka pada tahun 1990-an dahulu, beliau sendirilah yang menjawab surat saya, dan bukan Setiausaha GAPENA. Beliau mengalu-alukan saya menjadi peserta aktif.
Kepada keluarga beliau, saya mengucapkan takziah atas kepulangan beliau ke rahmatullah. Semoga roh beliau dirahmati Allah dan di tempatkan di sisi orang-orang yang salleh.
Beliau sebenarnya tidak mengenali saya, kerana kami tidak pernah berkenalan secara dekat. Bagaimanapun, ada dua perkara mengenai beliau yang berkaitan dengan saya, yang selalu dalam ingatan saya.
Pertama, ketika manuskrif buku saya Paya Jejawi sedang dipertimbangkan oleh DBP untuk diterbitkan, beliau menjadi Pengerusi Jawatankuasa Penerbitan, dan saya difahamkan beliaulah yang menyokong kuat supaya buku itu diterbitkan.
Kedua, saya tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, tetapi pada masa yang lalu berminat menghadiri Hari Sastera anjuran GAPENA yang dipimpin oleh beliau. Sebagai orang yang tidak menjadi anggota mana-mana persatuan penulis, saya tentu tidak dijemput menyertai Hari Sastera tersebut. Bagaimanapun, apabila saya meminta untuk menyertai Hari Sastera yang diadakan di Pahang dan Melaka pada tahun 1990-an dahulu, beliau sendirilah yang menjawab surat saya, dan bukan Setiausaha GAPENA. Beliau mengalu-alukan saya menjadi peserta aktif.
Kepada keluarga beliau, saya mengucapkan takziah atas kepulangan beliau ke rahmatullah. Semoga roh beliau dirahmati Allah dan di tempatkan di sisi orang-orang yang salleh.
Wednesday, October 8, 2014
Mengapa takut tokoh Islam Liberal datang?
Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menentang keras kehadiran Ulil Abshar Abdillah, tokoh Islam Liberal dari Indonesia pada 18/10/2014 yang akan datang. Alasannya " tidak sesuai dan kelihatan mencabar autoriti agama".
Alasan PUM ini sebenarnya naif sekali. Mungkin anda tidak bersetuju dengan fahaman dan gerakan Islam Liberal yang didukung oleh Ulil. Akan tetapi, apakah anda tidak mampu berhadapan dan berdebat dengannya?
Jika fahaman Islam Liberal itu salah, inilah peluang anda mendedahkan kesalahan itu. Jadi mengapa takut Ulil datang?
Alasan PUM ini sebenarnya naif sekali. Mungkin anda tidak bersetuju dengan fahaman dan gerakan Islam Liberal yang didukung oleh Ulil. Akan tetapi, apakah anda tidak mampu berhadapan dan berdebat dengannya?
Jika fahaman Islam Liberal itu salah, inilah peluang anda mendedahkan kesalahan itu. Jadi mengapa takut Ulil datang?
Pemimpin PAS tidak perlu dari golongan ulama
Kalau tidak salah, pemimpin PAS yang awal bukanlah dari kalangan ulama. Misalnya Dr.Burhanuddin dan Datuk Asri yang pernah menjadi presiden PAS dalam masa yang panjang bukanlah dari kalangan ulama.
PAS hanya mulai dipimpin oleh ulama apabila Haji Hadi Awang menjadi presiden PAS pada tahun 1980-an. Ini ialah kerana pengaruh revolusi Iran.
Iran memang dipimpin oleh ulama. Akan tetapi, ulama Iran bukan tahu ilmu agama saja seperti ulama di Malaysia. Ulama mereka tahu ilmu falsafah, ekonomi, sains sosial dan lain-lain.Oleh itu mereka layak menjadi Presiden atau Perdana Menteri.
PAS memang boleh dipimpin oleh ulama. Akan tetapi, apakah ertinya jika pemimpin ulama tidak layak memegang jawatan Perdana Menteri?
Oleh itu pemimpin PAS mungkin tidak perlu dari golongan ulama. Sesiapa yang berkelayakan boleh memimpin parti itu, asalkan dia seorang yang berkebolehan dan berkalibar untuk menjadi Perdana Menteri.
PAS hanya mulai dipimpin oleh ulama apabila Haji Hadi Awang menjadi presiden PAS pada tahun 1980-an. Ini ialah kerana pengaruh revolusi Iran.
Iran memang dipimpin oleh ulama. Akan tetapi, ulama Iran bukan tahu ilmu agama saja seperti ulama di Malaysia. Ulama mereka tahu ilmu falsafah, ekonomi, sains sosial dan lain-lain.Oleh itu mereka layak menjadi Presiden atau Perdana Menteri.
PAS memang boleh dipimpin oleh ulama. Akan tetapi, apakah ertinya jika pemimpin ulama tidak layak memegang jawatan Perdana Menteri?
Oleh itu pemimpin PAS mungkin tidak perlu dari golongan ulama. Sesiapa yang berkelayakan boleh memimpin parti itu, asalkan dia seorang yang berkebolehan dan berkalibar untuk menjadi Perdana Menteri.
Monday, October 6, 2014
Apa salahnya Pesta Arak?
Tentu tidak banyak, malah mungkin hampir tidak ada orang Melayu/Islam yang bersetuju Pesta Arak diadakan di negara ini.
BH hari (7/10/2014) menyiarkan penentangan orang-orang Melayu dari pelbagai golongan -- dari Timbalan Mufti, Bekas Menteri hinggalah pensyarah universiti -- yang menyatakan penentangan mereka dengan pelbagai alasan.
Akan tetapi, anehnya seorang pemimpin PAS, MP Shah Alam, Khalid Samad telah mempertahankan pesta arak tersebut.
Mengikut Khalid, penganjuran pesta araj itu tidak salah jika ia diadakan di kawasan yang majoriti penduduknya orang bukan Islam.
Mengikut Khalid seterusnya, "...Perkara sebegini tidak boleh dihalang kerana Malaysia sebuah negara majmuk dan ia dianjurkan untuk orang bukan Islam".
Kebetulan pesta arak itu sudah pun bermula pada 24 September yang lalu, dan kemuncaknya ialah pada hari Jumaat ini (10/10/2014). Siapakah yang akan membatalkannya?
BH hari (7/10/2014) menyiarkan penentangan orang-orang Melayu dari pelbagai golongan -- dari Timbalan Mufti, Bekas Menteri hinggalah pensyarah universiti -- yang menyatakan penentangan mereka dengan pelbagai alasan.
Akan tetapi, anehnya seorang pemimpin PAS, MP Shah Alam, Khalid Samad telah mempertahankan pesta arak tersebut.
Mengikut Khalid, penganjuran pesta araj itu tidak salah jika ia diadakan di kawasan yang majoriti penduduknya orang bukan Islam.
Mengikut Khalid seterusnya, "...Perkara sebegini tidak boleh dihalang kerana Malaysia sebuah negara majmuk dan ia dianjurkan untuk orang bukan Islam".
Kebetulan pesta arak itu sudah pun bermula pada 24 September yang lalu, dan kemuncaknya ialah pada hari Jumaat ini (10/10/2014). Siapakah yang akan membatalkannya?
Sunday, October 5, 2014
Haji Hadi sudah patut mengundurkan diri
Berita Harian hari ini (6/10/2014) memuatkan pendedahan anak Nik Aziz, Nik Mohamad Abduh bahawa kononnya ada komplot luar, iaitu gerakan musuh Islam antarabangsa untuk menjatuhkan Haji Hadi dan Majlis Syura Ulama.
Saya tidak tahu adakah berita itu begitu penting sehingga dijadikan berita utama. Dan yang lebih penting lagi adakah apa yang didedahkan oleh Nik Mohamad Abduh itu sesuatu yang benar?
Bagaimanapun, Nik Mohamad Abduh tentu perlu membuktikan hal itu dan bukan sekadar mengemukakan dakwaan sahaja.
Bagi saya, sama ada hal itu benar atau tidak, Haji Hadi sebenarnya sudah terlalu lama menjadi pemimpin PAS dan dalam masa yang akhir-akhir ini tidak menunjukkan prestasi yang meyakinkan. Oleh itu, sama ada, ada komplot untuk menjatuhkanya atau tidak, beliau sepatutnya sudah patut mengundurkan diri daripada pucuk pimpinan PAS. Biarlah pemimpin muda yang lebih berwibawa mengambil alih tempat beliau.
Tentang Majlis Syura Ulama pula, kita pun tidak melihat mereka merupakan orang-orang yang berwibawa. Mereka barangkali ulama, tapi bukanlah ulama yang faham sangat tentang politik. Oleh itu kadang-kadang pendirian mereka pun kelihatan songsang dan tidak sesuai dengan keadaan politik semasa.
Malah, sama ada usaha untuk melemahkan kedudukan mereka ada atau tidak, mereka pun sebenarnya tidak mampu memperkuatkan PAS.
Saya tidak tahu adakah berita itu begitu penting sehingga dijadikan berita utama. Dan yang lebih penting lagi adakah apa yang didedahkan oleh Nik Mohamad Abduh itu sesuatu yang benar?
Bagaimanapun, Nik Mohamad Abduh tentu perlu membuktikan hal itu dan bukan sekadar mengemukakan dakwaan sahaja.
Bagi saya, sama ada hal itu benar atau tidak, Haji Hadi sebenarnya sudah terlalu lama menjadi pemimpin PAS dan dalam masa yang akhir-akhir ini tidak menunjukkan prestasi yang meyakinkan. Oleh itu, sama ada, ada komplot untuk menjatuhkanya atau tidak, beliau sepatutnya sudah patut mengundurkan diri daripada pucuk pimpinan PAS. Biarlah pemimpin muda yang lebih berwibawa mengambil alih tempat beliau.
Tentang Majlis Syura Ulama pula, kita pun tidak melihat mereka merupakan orang-orang yang berwibawa. Mereka barangkali ulama, tapi bukanlah ulama yang faham sangat tentang politik. Oleh itu kadang-kadang pendirian mereka pun kelihatan songsang dan tidak sesuai dengan keadaan politik semasa.
Malah, sama ada usaha untuk melemahkan kedudukan mereka ada atau tidak, mereka pun sebenarnya tidak mampu memperkuatkan PAS.
Mengapa UM dan UKM menarik diri dari pencalonan kedudukan universiti?
Setakat ini saya tidak tahu apakah alasan pentadbiran UM dan UKM menarik diri dari pencalonan kedudukan universiti Times Higher Education.
Akan tetapi, seperti Lim Kit Siang, saya berpendapat tindakan pentadbiran UM dan UKM itu tidak wajar, dan hanya menunjukkan ketidakmampuan kedua-dua universiti itu bertanding di peringkat antarabangsa.
Dalam masa terdekat mungkin kedua-dua universiti itu memang sukar untuk mendapat kedudukan dalam 100 universiti terbaik di dunia. Akan tetapi, apakah masalahnya?
Saya kira, yang penting adalah kedua-dua universiti itu harus berusaha memperbaiki kedudukannya sehingga mencapai kedudukan yang lebih baik dan lebih tinggi dari masa ke masa, dan bukan mengaku kalah atau mencari alasan yang bodoh dan dicari-cari!
Akan tetapi, seperti Lim Kit Siang, saya berpendapat tindakan pentadbiran UM dan UKM itu tidak wajar, dan hanya menunjukkan ketidakmampuan kedua-dua universiti itu bertanding di peringkat antarabangsa.
Dalam masa terdekat mungkin kedua-dua universiti itu memang sukar untuk mendapat kedudukan dalam 100 universiti terbaik di dunia. Akan tetapi, apakah masalahnya?
Saya kira, yang penting adalah kedua-dua universiti itu harus berusaha memperbaiki kedudukannya sehingga mencapai kedudukan yang lebih baik dan lebih tinggi dari masa ke masa, dan bukan mengaku kalah atau mencari alasan yang bodoh dan dicari-cari!
Nak mansuhkan SJKC cadangan karut
Sebuah bahagian UMNO di Selangor mencadangkan supaya Perhimpunan Agung UMNO 2014 membincangkan sama ada SJKC perlu diterus atau dimansuhkan.
Cadangan ini sebenarnya cadangan karut.
Kalau nak mansuhkan SJKC sepatutnya tahun 1970 dulu, bukan sekarang.
Sekarang mana kerajaan BN ada kemampuan nak mansuhkan SJKC. Kalau kerajaan BN nak cuba mansuhkan SJKC, bererti kerajaan BN nak gulung tikar!
Cadangan ini sebenarnya cadangan karut.
Kalau nak mansuhkan SJKC sepatutnya tahun 1970 dulu, bukan sekarang.
Sekarang mana kerajaan BN ada kemampuan nak mansuhkan SJKC. Kalau kerajaan BN nak cuba mansuhkan SJKC, bererti kerajaan BN nak gulung tikar!
Wednesday, October 1, 2014
MB yang tak mahu gaji besar
Pada masa Khalid menjadi MB Selangor, gaji MB, EXCO, Speaker, Timbalan Speaker dan ADUN telah dinaikkkan.
Yang kelihatan paling tinggi agaknya gaji MB, EXCO, Speaker danTimbalan Speaker iaitu gaji MB dinaikkan dari RM14,175.15 kepada RM29,250; gaji EXCO dari RM6,109.29 kepada RM22,500; gaji Speaker dari RM6,109.29 kepada RM22,500 dan gaji Timbalan Speaker dari RM 3,327.50 kepada RM 15,750.
Kata Azmin gaji MB, EXCO, Speaker dan Timbalan Speaker akan dikaji semula. Apakah maksudnya? Saya kira maksudnya ialah akan diturunkan, bukan dinaikkan lagi.
Kalau betul begitu, baguslah. Gaji mereka boleh dinaikkan dari gaji asal tetapi tentu tidak perlu terlalu tinggi. Kenaikan yang wajar tentu boleh diterina oleh rakyat.
Yang kelihatan paling tinggi agaknya gaji MB, EXCO, Speaker danTimbalan Speaker iaitu gaji MB dinaikkan dari RM14,175.15 kepada RM29,250; gaji EXCO dari RM6,109.29 kepada RM22,500; gaji Speaker dari RM6,109.29 kepada RM22,500 dan gaji Timbalan Speaker dari RM 3,327.50 kepada RM 15,750.
Kata Azmin gaji MB, EXCO, Speaker dan Timbalan Speaker akan dikaji semula. Apakah maksudnya? Saya kira maksudnya ialah akan diturunkan, bukan dinaikkan lagi.
Kalau betul begitu, baguslah. Gaji mereka boleh dinaikkan dari gaji asal tetapi tentu tidak perlu terlalu tinggi. Kenaikan yang wajar tentu boleh diterina oleh rakyat.
Minyak naik, tetap sokong BN
Minyak naik 20 sen. Semua rakyat Malaysia, penyokong BN atau bukan penyokong BN akan menanggungnya.
Akan tetapi masih banyak rakyat Malaysia yang akan terus menyokong BN. Begitulah cerdiknya rakyat Malaysia!
Akan tetapi masih banyak rakyat Malaysia yang akan terus menyokong BN. Begitulah cerdiknya rakyat Malaysia!
Subscribe to:
Posts (Atom)